21.11.2015

اکبر کرگر  

ملا او غني خان

د غني خان د ژوند له مطالعي جوتيږي چې هغه په ډيره تنكۍ ځوانۍ او زلميتوب كې ديني او مذهبي زده كړې كړي دي هغه په اتمانزو کې ښوونځی ولوست ارومرو چې عربي او فارسي ژبې يې هم دغلته زده كړي وې د دې زد ه كړو له بركته د هغه ذهن او فكر د دينې او مذهبې مسايلو په درك ښه وس پيدا كړ هغه د خدای د وحدانيت  پيغمبر ، قران ، ژوند ، مرگ ، دوزخ او جنت په باب ښه ژوره پوهه ترلاسه  كړه   په دې لړ كې يې د دين او الهی  احكامو دروغجن مفسر ته هم پام واوښت دا لامل شو چې د الهي مشيت او د هغه د كون  و فيكون څخه د ناسم پوهاوې د تبليغونكي  څيره  په خپلو شعرونو روښانه كړې 

د غني خان يو ملگري يادونه ده  چې استاد...بشپړ متن...

16.11.2015

عمران راتب

رد پای یاد و

 خاطره در شعر

 

شعر در کلیت هماره در پرانتزی رخ می‌نماید که از یک‌سو با زمان و از سوی دیگر با مکان در بر گرفته شده است؛ رویدادی در بی‌انتهائیت زمان و مکان. یعنی شعر حالا هر شعری قاعدتاً از کمند این دو مؤلفه گریز نمی‌تواند زد. زمان و مکان با بازتاب آن‌ها در پرتو یاد و خاطره، ممکن است گاهی در...ادامه...

 

08.11.2015

زرغونه عبیدی

صفحۀ نوادبیات کودک / د ماشومانو ادبیات

گفت و شنود با پروین پژواک

شاعر و نویسنده پروین پژواک یک شخصیت شناخته شده و دوستداشتنی در دنیای ادبیات کشور و به خصوص دنیای ادبیات کودک در افغانستان میباشد. با او از بدو تولد وی آشنا استم و هرچند که جوانتر از من است و اما نوع تفکر و روش وی، تآثیرات خاص خود را بر احوال عاطفی من داشته است. در این همصحبتی میخواهم شما را با جدیدترین اقدام او در خدمت به ادبیات کودک آشنا بسازم...ادامه...

 

08.11.2015

نورمحمد غفوري

په یووالی کې قوه ده
 

روش املای زبان دری

صفحه ویژه حمید عبیدی در آسمایی
با بخش نوشتارهای سياسی-اجتماعی؛ ادبی- فرهنگی؛ گفت و شنود ها؛ گالری آثار هنری؛  فوتوگالری...

ورود به صفحه ی نخست شماره ی: 1 ؛  2 ؛ 3 ؛ 4 ؛ 5 ؛ 6 ؛ 7 ؛  8 ؛ 9؛ 10 ؛ 12 ؛ 13؛ 14؛ 15 ؛ 16؛ 17؛ 18؛ 19 ؛  20 ؛ 21 ؛ 22 ؛ 23 ؛ 24 ؛ 25 ؛ 26 ؛ 27 ؛ 28 ؛ 29 ؛ 30  ؛ 31 ؛ 32 ؛ 33 ؛ 34؛ 35 ؛ 36 ؛37  ؛ 38؛39 ; 40 ; 41 ؛ 42 ؛ 43 ؛ 44 ؛ 45؛ 46؛ 47 ؛ 48 ؛ 49 ؛ 50 ؛   51 ؛ 52 ؛ 53 ؛ 54 ؛ 55 ؛ 56 ؛ 57 ؛ 58؛ 59 ؛ 60  ؛ 61؛  62 ؛ 63 ؛ 64؛ 65؛ 66؛ 67؛ 68؛69؛ 70؛  71 ؛ 72؛ 73؛ 74؛ 75 ؛ 76؛ 78؛ 80؛ 81 ، 82 ؛ 83 ؛ 84 ؛ 85؛ 86؛ 87؛ 88 ؛ 89؛ 90 ؛ 91 ؛ 92 ؛ 93 ؛ 94; 95 ; 96 ; 97 ; 98 ; 99; 100 ; 101 ; 102  ; 103; 104 ; 105 ; 106 ; 107 ; 108; 109

ورود به ویژه نامه ها و صفحات آرشیف آسمایی

 

23.11.2015

نویسنده: عبدالوکیل سوله مل

مترجم: گل احمدنظری

کمی آهسته بران

بسیارخُرد بودم که موتر را دیدم. خوشحالی آن وقت را مثل امروز به خاطردارم؛ اما پدرم حکایت می کند موتر را بار اول هنگامی دیده بود که تازه پُشت لبش سیاه شده بود. پدرکلانم که سال های زیادی را در ساختن راه و جاده برای موتر سپری کرده بود، آرزوی دیدن موتر را به گور برده بود.

من و تمام هم قریه ها و همسن و سال هایم از...ادامه...

18.11.2015

سليم شاه  

د لندن ميشتو ليکوالو او شاعرانو د دې مياشتې غونډ

كابل د جنازو ښار

د كابل فضا زموږ په ننۍ هنرې غونډه هم خپره وه دلته د كوم سوډر پوډر نمانځ غونډه نه وه چې يو چاته ښه راغلاست ووايو اوديو چا بې ځايه ستاينه وكړو۔ يا زموږ د خلكو په اصطلاح له پشم نه پشم خان جوړ كړو دا زموږ مياشتنۍ غونډه وه تېره مياشت چې هيواد د خونړيو پيښو شاهد وو كابل د جنازو په ښار...بشپړ...

10.11.2015

عبدالوکیل سوله مل

داروی کور کننده 

از آغازین سال های کودکی عادتم بود به کسانی که در صورت یا جای دیگری داغ یا دانه داشتند دست ندهم و بر یک دسترخوان با آنان غذا نخورم. به خاطر این...ادامه...

 

07.11.2015

حمیرا نکهت دستگیرزاده

سنگسار

سنگ می بارید و ناهموار می بارید سنگ

ننگ ها بر دست ها! بیزار می بارید سنگ

مرد ها در لا الا و دست ها در...ادامه...

 

01.11.2015

عمران راتب

قدرتِ فرهنگ و فرهنگِ قدرت

فرهنگ در وجهه‌ی آیدیالی و آرمانی آن، مهاری است بر جنونِ بسطِ خشونت در قلمرو قدرت یا کژروی‌های قدرت؛ فرهنگ به‌مثابه‌ی مانع خشونت در قلمرو استبداد. آن‌گاه که قدرت در جهت اِعمال خشونت بی‌لگام می‌شود و به تعبیری، بر فراز ساختارهای تعریف‌شده قرار می‌گیرد، بر فرهنگ است که به مثابه‌ی سد و مانع بر سر راه جنون بی‌لگام قدرت، قامت راست کند. نمونه‌ی مصداقی آن را می‌توان در ادبیات مقاومت چپ‌گرایان علیه دولت‌های استبدای حاکم دانست؛ البته که در چند دهه قبل. به تعبیر دیگر، فرهنگ در قالب...ادامه...