09.2014 .19

ببرک ارغند ۶۵ ساله شد


ارغند شمار زیادی داستان های کوتاه و نیز چندین رومان نوشته است . رومان های پهلوان مراد و اسپی که اصیل نبود و کفتربازان نتنها بهترین آثار ارغند،‌ بل از شمار بهترین آثار ادبیات داستانی افغانستان به شمار میروند

ارغند از دفترچه سرخ تا سرخ رویی پهلوان مراد و اسپی که اصیل نبود‌راه طولانی و پر از فراز و نشیبی را پیموده است.

برای این نویسنده ی توانا زنده گی طولانی و همراه با تندرستی  خوشبختی آرزو مینماییم.

09.2014 .19

د اکبر کرگر نوی ناول - واټنونه

بشپر  پی دی اف متن

استاد جلیل احمد مسحور جمال چشم از جهان بست

ورود به صفحه ی ویژه ی یادبود 

یادنامه سیمین بهبهانی

08.2014 .17

پروفیسور دکتور جنيد شريف*

د جاز په رومان کی انځورونه او آوازونه

د دی نه مخکی چی د مشهور رومان جاز  په هکله خپل بحث پیل کړو د هغه د لیکوالی تونی موریسن یوه لنډه پیژندګلوی ته اړتیا ده:

د امریکی د افریقایی اصله ټولنی د یوی غښتلی ویاندی په توګه موریسن په دی بریالۍ شوی ده چی هم د خپل ځپلی او محرومه پاتی شوی ملیت په تیره بیا په دی ملیت کی د ښخو آواز را اوچت کړي او هم د لیکوالۍ هنری او تخنیکی کمال په لوړه کچه تر لاسه کړي. د پنځو رومانونو د لیکلو وروسته چی جاز یی وروستی رومان وو، موریسن په ۱۹۹۳ کال کی  د نوبل جایزه وګټله. د جازنه لږ مخکی دی معشوق (Beloved) لیکلی وو چی ډیری نسخی یی  خرڅ شوی او یو ښه فلم هم ځینی جوړ شوی دی. که معشوق د غلامی د وحشت نه د یوی تښتیدلی مورد برباده ژوند او سودایی ذهن نکل دی چی د نونسمی پیړۍ په وروستۍ نیمایی کی د اوهایو په ایالت کی پیښه شوی ده، نو جاز بیا د شلمی پیړۍ د دوهمی او دریمی لسیږی برخه لیک دی چی هم د جاز د ابتکاری موسیقی د زیږیدو او خپریدو وخت وو او هم په ادبیاتو اوکلتور کی د تورانو د رنسانس او ځلا پیل ورته ویلای شو. د جاز نه وروسته موریسن څو نور رومانونه هم لیکلی دی چی د هغو له لاری نه یی د خپلی ټولنی د برخه لیک نکل تر ننۍ ورځی پوری رسولی. وروستی ناول په ۲۰۱۲ کی چاپ شو چی کور نومیږي (Home) چی په هغه کی د رومان...بشپړ متن...

 

روش املای زبان دری

صفحه ویژه حمید عبیدی در آسمایی
با بخش نوشتارهای سياسی-اجتماعی؛ ادبی- فرهنگی؛ گفت و شنود ها؛ گالری آثار هنری؛  فوتوگالری...

ورود به صفحه ی نخست شماره ی: 1 ؛  2 ؛ 3 ؛ 4 ؛ 5 ؛ 6 ؛ 7 ؛  8 ؛ 9؛ 10 ؛ 12 ؛ 13؛ 14؛ 15 ؛ 16؛ 17؛ 18؛ 19 ؛  20 ؛ 21 ؛ 22 ؛ 23 ؛ 24 ؛ 25 ؛ 26 ؛ 27 ؛ 28 ؛ 29 ؛ 30  ؛ 31 ؛ 32 ؛ 33 ؛ 34؛ 35 ؛ 36 ؛37  ؛ 38؛39 ; 40 ; 41 ؛ 42 ؛ 43 ؛ 44 ؛ 45؛ 46؛ 47 ؛ 48 ؛ 49 ؛ 50 ؛   51 ؛ 52 ؛ 53 ؛ 54 ؛ 55 ؛ 56 ؛ 57 ؛ 58؛ 59 ؛ 60  ؛ 61؛  62 ؛ 63 ؛ 64؛ 65؛ 66؛ 67؛ 68؛69؛ 70؛  71 ؛ 72؛ 73؛ 74؛ 75 ؛ 76؛ 78؛ 80؛ 81 ، 82 ؛ 83 ؛ 84 ؛ 85؛ 86؛ 87؛ 88 ؛ 89؛ 90 ؛ 91 ؛ 92 ؛ 93 ؛ 94; 95 ; 96 ; 97 ; 98 ; 99

ورود به ویژه نامه ها و صفحات آرشیف آسمایی

 

09.2014 .28

کاوه شفق آهنگ

گپی با محترم سعید حقیقی در رابطه با "جامعه ی باز و شعر هایش"

 

عنوان نوشته ی محترم سعید حقیقی در بی بی سی توجه ام را جلب کرد: "افغانستان معاصر، جامعه باز و شعرهایش ". آقای حقیقی در این مقال بر اساس نظریه ی کارل پوپر در کتاب معروفش با نام "جامعه ی باز و دشمنانش" ادعا می کنند که شعر امروز افغانستان شعریست محصول ویژه گی های جامعه ی باز و شعر قبل از این شعریست محصول جامعه ی بسته. ایشان می نویسند: " شعر این دهه را باید با مقداری تسامح شعر"جامعه باز" تعریف کرد."  و بعد چنین مطرح می کنند:

" وقتی فضای جامعه باز است کمتر نویسنده و شاعری تلاش می کند که از همان زبان جامعه بسته استفاده کند. جامعه باز زبان خود را می آفریند، همان گونه که جامعه بسته زبان خود را دارد."

آقای حقیقی در آغاز مقاله ی شان ادعایی را مطرح می کنند که خیلی سوال برانگیز است و خواننده نمی تواند اساس ادعا را بیابد. چرا باید...ادامه...

09.2014 .15

دعوتنامه به ششمین فستيوال فلم افغانستان

 11   و 12 اکتوبر  2014

ششمین فستيوال فلم افغانستان، از راه ميرسد. و يکبار ديگر جمعی از سينماگران، هنرمندان و هنردوستان گرد هم ميايند تا زيبايی ها ، افتخارات و همچنان درد و داغهای وطن و مردم مان را با هنرمندانه ترين شکل به تصوير بکشند.

اينبار بازهم دهها فلم زيبای سينمای افغانستان را با حضور بهترين کارگردانان

و منتقدان سينمای کشور...ادامه...

 

09.09.2014

زرغونه عبیدی

 

از پس دیوار دلم

*

بازار بی ننگی

 

08.2014 .19

اسدالله زمری

د زمري د میاشتی د ۲۸ د وطن د سیاسی ازاد ۍ د پاڅون په اړوند:

له خدایه زما غوښتنه

 

08.2014 .18

خالق رشيد 


د زمري د (۲۸) د هغې ورځي په وياړ چې په آزادۍ  پيل شوه او په غلامۍ ودريده ...

د غازي امان الله خان د يوې تاريخي خاطرې په لمن كې(كيسه)


سلام مې وايه  !

 

 

08.2014 .01

غلام حیدر یگانه

انتخابات را به من دهید!