آرشیف مقالات سال 2016

اسناد، مقالات ، تحلیل ها و تبصره ها:

20.12.2016

19.12.2016

پرتو نادری

یلدا آوردگاه نور و تاریکی!

آخرین شب پاییز، نخستین شب زمستان که درازترین شب سال است، آن را شب یلدا گویند . باورها براین است که دراین شب ویا نزدیک به آن تحویل خورشید به برج جدی ست. گاهی هم گفته اندکه یلدا نام یکی ازملازمان حضرت مسیح بوده است؛ اما چنین باوری طرفدارن زیادی ندارد. دهخدا درلغت‌نامه دراین پیوند نوشته است که:« ظاهراً از بیت/ به صاحب دولتی پیوند اگر نامی همی جویی/ که ازیک چاکر عیسی چنان معروف شد یلدا / بعضی ازفرهنگ نویسان از جمله مولف برهان، پنداشته اند که یلدا نام یکی از ملازمان عیسی بوده است؛ ولی چنین نامی درزمرۀ ملازمان او درماخذی دیده نشده و"چاکری" کردن هم در بیت سنایی به معنی اختصاص یافتن زمان مزبور به ولادت وی می باشد.«

در پیوند به ریشۀ واژۀ یلدا...ادامه...

12.12.2016

 تحلیل و ترجمه از احمد فواد ارسلا- کارشناس مطالعات تحلیل استخباراتی

درخواست شهید داود خان از امریکا برای همکاری استخباراتی 

جهت مقابله با توطیه ها برضد  رژیم جمهوری

 

کیسنجر وزیر خارجه امریکا با وحید عبدالله ، صمد غوث و دیگر اراکین دولتی افغانستان و امریکا در میدان هوائی کابل در اگست 1976

این ترجمه خدمت آن علاقمندان تاریخ و سیاست افغانستان که تاریخ را از نظر واقعیت های عینی و مستند مطالعه کرده و نتایج منطقی میگیرند و به روایات هوائی  و عقده ای ارزش قایل نیستند تقدیم میشود...ادامه...

 

09.12.2016

ف. هیرمند

کرامت انسانی

 ارزش بنیادی انسان

برای حرمت گزاری به انسان، برای حرمت گزاری به اعلامیۀ جهانی حقوق بشر

مستنطق با دندۀ چوبی که در دست داشت، تهدیدکنان می غرید:« این دنده را می بینی، در ...ات... میکنم، اگر بازام در راه سم نه شدی اگر اقرار نه کردی به... مادرت ...، خواهرت را میاوریم که شهادت بدهد....» من چه احساس میکردم، حتی به خاطر آوردنش انسان بودنم را در عقب پردۀ ذخیمی از تردید قرار می داد، حس زشتی بر من چیره میشد، ، چیزی از من گرفته می شود، ارزشی در من کشته می شود، من...ادامه...

08.12.2016

دستگير روشنيالی

د بشري حقونو انقلاب تر ټولو لوی انقلاب

 د ما او تا انقلاب او د هر انسان انقلاب

 

06.12.2016

Ratbil Shamel- Ahang

Der ermordeten Freiburger Studentin zum Gedenken

05.12.2016

سخن روز آسمایی

چند نکته در مورد جنایت تکان دهندهٔ یک نوجوان افغان

پیام کنفرانس " افغانستان و حاکمیت قانون" 

 

گزارش خبری تدویر کنفرانس علمی انجمن حقوقدانان افغان در اروپا

04.12.2016

ششمین کنفرانس قلب آسیا که در شهر امرتسر هند برگزار شده بود، امروز با صدور اعلامیه یی  به پایان رسید.

اعلامیه بر محو تروریزم در منطقه تاکید ورزیده است.  اعلامیه بار دیگر روی یک افغانستان با ثبات و آرام که همه آسیا را با هم پیوند دهد تاکید  کرده و  از مساعی حکومت افغانستان برای توسعه همکاریهای منطقه یی و ایجاد فضای اعتماد،  پشتیبانی کامل به عمل آورده است.

در همایش پایانی کنفرانس،‌ رییس جمهور غنی و صدراعظم مودی سخنرانی کردند.

سخنرانی رییس جمهور غنی و صدراعظم مودی - ویدیو

بخش هایی از متن سخنرانی رییس جمهور غنی

متن کامل اعلامیه:

 
Full Text Of Amritsar Declaration At The 6th Ministerial Conference Of Heart Of Asia

 

28.11.2016

 

صفحهٔ ‌ویژهٔ یادبود از اسماعیل اکبر

نورجهان اکبر

یک‌سال بـدون پـدر من و نوشته‌هایش



حمید عبیدی
 
چند نکته در مورد اثر ماندگار اسماعیل اکبر
و مطالب دیگر در یادبود از اسماعیل اکبر
 

27.11.2016

پرتونادری

آمیب شناسی مافیای قومی

در آن دهکدۀ زیبا، در جرشاه‌بابا، همین که به صنف هفتم رسیدم؛ مانند آن بود که دستم به آسمان رسیده است. در میان کتاب‌های تازه‌یی که به ما دادند، کتاب‌های فزیک، کیمیا و بیولوژی برای ما بسیار نا شناخته بودند و نمی دانستیم که این کتاب‌ها از چه چیزهایی بحث می‌کنند. ما دهاتی بچه‌های ساده، هرچند تا آن هنگام چیزهای زیادی می‌دانستیم. مثلا می دانستیم که چگونه پرنده‌یی درچگونه جایی آشیان می آراید و چند تخم می‌گذارد! می دانستیم که از پشت سر اسب باید به احتیاط بگذریم تا لگدی حوالۀ مان نکند. می دانستیم که اگر خروس شام‌گاهان بانگ زند، شگون بد دارد و باید سرش بریده شود. بسیار خوشحال هم می شدیم که کدام خروس بخت برگشته شام‌گاهی بانگ زند! یاد گرفته بودیم که شام‎گاهان نباید از روی انبار خاکستر بگذریم چون جُندُک‌ها (جن‌ها) آن‌جا خانه دارند. وقتی نان می‌خوردیم باید بسم الله می‌گفتیم تا سیر شویم. گفته بودند که اگر بسم الله نگوییم، شیطان در کاسه شریک می‌شود. می‌دانستیم جایی که جغد آشیانه سازد، آن‌جای‌گاه به ویرانه بدل می‌شود. شنیده بودیم که اگر قصاب زیاد شود گاو حرام می‌شود. شنیده بودیم که سنگ پشت، یا به گفتۀ مردم سنگ بقه روزگاری ترازو کشی بوده که به گفتۀ مردم ترازو می زده و بعد خداوند آن دو کفۀ ترازو را بر پشت و شکم اش قرار داد تا ...ادامه...

24.11.2016

از نشرات «ناب»

ف. هیرمند

نقش رفع خشونت علیه زن در نظم عمومی جامعه

به بزرگداشت از ۲۵ نوامبر - روز جهانی رفع خشونت علیه زن

19.11.2016

دستگیر روشنیالی

 چه باید کرد تا جنگ پایان یابد؟

برای پایان  دادن جنگ در افغانستان  سوال اينست، که چه باید کرد؟ سوال اينست که از کجا بايد آغاز کرد؟

چرا جنگ است؟  تازماني که چرا بی جواب است حل هم وجود ندارد.

جنگ افغانستان يکی از دشوارترين و پيچيده ترين جنگ های زمان ما است. اين جنگ در قرن بيستم آغاز و در قرن بيست و يکم هم ادامه دارد. هيچ پديده یی بدون علت نيست؛ اما هيچ پديدهٔ اجتماعی- سياسی دارای يک علت نمی باشد. اين پديده ها دارای علت ها می باشند و بر علاوهٔ علت ها در تشکل، رشد و تحول اين پديده ها تاثيرات و نتايج هم نقش دارند.

و جنگ افغانستان هم به جای علت علت ها دارد و در اين جنگ  از همان آغاز عوامل زياد و گوناگون داخلی، منطقه یی و جهانی عمل ميکنند و بر علاوه عوامل نقش تاثيرات و نتايج (مهاجرت، فقر، بی ثباتی، بی اعتمادی اجتماعی...) اين جنگ طولانی هم کمتر ازعوامل جنگ نمی باشند. متاسفانه بعضآ سياست دولت ها به جای عوامل روی تاثيرات و نتايج جنگ تنظيم می گردد.

همه ما ميدانيم که  در طی مدت بيش از سه دهه...ادامه...

02.11.2016

دستگیر روشنیالی

ديالوگ

عقل، صداقت، باور او پرانيستوب

"عقل" به په يو بل د پوهيدلو، "صداقت" به د باور د رامنځ ته کولو، "باور" به له يو بل سره  د غوښتنو د گډولو او "پرانيستوب" به د ستونزي د غوټو په خلاصولو کي مرسته وکړي.

 ديوه جوړونکي ديالوگ ځانگړتيا په دي کي دی چي دواړه خواوي د عقل پيروي کوي او دواړه خواوي دي ته چمتو وي چي  يو بل واوري او له يو بله زده کړي. په اختلافونو پرانيستي او سپيني خبري وکړي.

پرانيستوب کولاي شي له يو بل  د نظرياتو او غوښتو په پوهای کي  سره مرسته وکړي. که خبري پرانيستي او سپيني نه وي گډ پوهاوي هم نه را منځ ته کيږي او په طبعيي توگه گډ هدفونه هم نه ټاکل کيږي.

 دلته دنده د اختلافونو له منځه وړل نه دی. دنده د يو بل ماتول او ټيټول هم نه دی. دنده د...بشپړ متن...

01.11.2016

نور محمد غفوری 

سیاسي ګوند او دموکراسي

په رښتینې دموکراسۍ کې د ټولنې په ټولو اړخونو او سکټورونو کې دموکراتیک اصول چلیږي. د دموکراتیکو اصولو غوره مضمون او ماهیت دادی چې په آزاده او دموکراتیکه فضا کې له کښته نه تر پورته د ټولو ګډون کوونکو په رضا د اکثریت په اراده او د منل شوو پرنسیپونو په چوکاټ کې پریکړې وشی او په عین حال کې د اقلیتونو حقوق تر پښو لاندې نه شي. د پریکړو تر مخ او د هغو د نیولو په وخت کې باید ټولو ته مساوی حقوق، برابر شرایط او یو ډول چانسونه ورکړل شی.

سیاسی ګوندونه چې د خلکو او ملت د ...بشپړ متن...

31.10.2016

ف. هیرمند

»جنگل» و «انداخت«

رویداد ها گاهی یا مفاهیم کلمات و لغات را توسعه میدهند و یا زمانی هم آدمی را در معانی پنهان کلمات رهنمون میگردند، بعضاً هم موقعیت های مشخص، بار معنایی دیگری را بر پشت کلمه می بندد تا آنرا حمل کند، کلمات هر چه باشند مثل پدیده های زنده جنبده اند. برای خود کلمات محسوس نخواهد بود که مفاهیم، معانی و اخباری را که می رسانند، حاوی چه متنی هستند، یک نفیر اند و یا یک سفیر، پیام سرشار از نشاط را دارند و یا خبر یک سوگواری و دل پُر از رنج و حزن را.

اوضاع پناهجویان در شمال غرب فرانسه دو کلمۀ "جنگل" و "انداخت" را با مفاهیم آشکار و پنهان آن ...ادامه...

27.10.2016

سخن روز

چند  نکته در مورد گپهای «دولت نامدارانه» اخیر

 

20.10.2016

ف. هیرمند

 

وسعت و گسترده گی رسانه ها اگر از جهاتی  زمینۀ حضور و توسعۀ پدیده های مثبت، مترقی و آموزنده را فراهم می کند، از سوی فرصت های نامحدود و نگران کننده یی را نیز در برابر ما قرار داده  است که بعضاً اثرات وخیم تخریبی  این فرصت ها خیلی جدی محاسبه و سنجش می شود،  چه در خلال آن، شیوه ها و طریقه های باطل و گمراه کننده یی رواج پیدا کرده و اعتبار می یابند و این شیوه ها شیوع می زنند و خلق الله را به طریقه های ارزیابی نامطمین و غیر علمی معتاد می سازند، که اگر این شیوه ها و رویه ها به موقع و به صورت لازم به مردم معرفی و شناسانده  نشوند، دامنۀ آسیب های آنها خیلی وسیعتر از آن خواهد بود که حین پیش بینی محاسبه گردیده بود.

یکی از این شیوه های غیر مفید و نامطمین شیوۀ ارزیابی "عوامزده گی" است، که در لاتین معادل تقریبی آن اصطلاح " پوپولیزم " است، گرچه عوامزده گی و پوپولیزم دارای عین مفهوم نه خواهند بود اما...ادامه...

20.10.2016

مهین میلانی

عاشورای حسینی در ونکوور

هر قشری می تواند مخالف یک نوع تظاهرات باشد. کدا م شان بر حق اند؟ چه چیز حقانیت دارد و چه چیز ندارد؟ از کجا معلوم آن مکاتب و مذاهب دیگر نیز  توتالیتاریسمی خطرناک در تظاهرات خود حمل نمی کند؟

روز 9 اکتبر،  روزی از ایام عاشورای حسینی، تقاطع خیابان های گرانویل و  جورجیا در این ساعت 4 بعد از ظهر روز یکشنبه ی آفتابی ونکوور، در شلوغ ترین نقطه ی دان  تاون ونکوور بند آمده است.

دسته ی راه پیمایی امام حسین، با باندرول های بزرگ ” Hossein  ”  و پلاکاردهایی در رثای او  به عنوان نجات دهنده ی اسلام دراز است. مردان در جلو و زنان مقنعه به سر و  همه سیاه پوش در عقب. زن و سپس مردی بلند گو به دست در مدح این...ادامه...

27.09.2016

بشیر مومن

حلال بحران کنونی، لغوِ پارلمان و ایجاد دولت مقتدر است!

برای رفع بحران جاری ( بحران خطرزا برای مردم و فرصت برای سودجویان)، در قدم نخست باید یک دولت مقتدر به عنوان مرحله گذار به وجود آید، تا باشد زورمندان را خلع سلاح کرده، یک سیستم سیاسی- دولتی مدرنِ با ثبات و با مسئولیت بوجود آید، مردم به باور این برسند، که عملکردهای قوای امنیتی و حراست، در همه عرصه ها به خصوص عرصهٔ امنیتی، اقتصادی و اجتماعی تحت کنترول دقیق دولت وحکومت قرار دارد. درین مورد لازم است به چند نکته اشاره گردد : اصطلاح "تمدن" از لغت لاتینی یعنی شهرنشین بودن یا شهروندان (civis) مشتق شده، که وصفی آن (civilis) است، ولی امروز این واژه در مقابل عقب مانده گی و پسگرایی هم استفاده میشود. سیستم یا مجموعه یی است از عناصر بهم مرتبط، که برای نیل به هدف مشترک باهم در تعامل هستند. اما دولت به قول ماکس وبر، " یک سازمان سیاسی اجباری است که دارای دولت مرکزی بوده و سعی در برقراری انحصار قدرتِ قانون گذاری برای خود در داخل یک قلمرو مشخص دارد".

نکته مهمی، که باید به یاد داشته باشیم، هنگامی که دربارهء دولت مقتدر سخن می گوییم، نه تنها مجموعه یی از نهادها است، بلکه هم چنان یک مجموعه از مواضع، اعمال، قوانین و رفتارها است، که ما آن را آگاهانه و نا آگاهانه دنبال می کنیم. این قوانین رفتار می تواند شامل تبعیت از قوانین دولتی در کل باشد.

حاکمیت به معنای این است که دولت منبع نهایی اقتدار سیاسی در تمام قلمرو تحت حکومتش بوده، که دارای جنبهٔ داخلی و خارجی میباشد: حاکمیت داخلی به این واقعیت اشاره می کند، که در درون مرزهای یک دولت هیچ منبع اقتدار بالاتر و مقتدرتر از دولت وجود ندارد، متأسفانه آنچه که در نظام کنونی ما، نایاب و صریحاً غیر حاضر است. اگر رییس جمهور مملکت...ادامه...

 

26.09.2016

 پاکستان ناقض منشور ملل متحد، مرکز و حامی تروریزم ورکن شرارت بین المللی 

 

انجمن حقوقدانان افغان در اروپا در ماه جون سال جاری  سندی ( اعلامیه) را در ارتباط قتل ملا منصور و نقش دولت پاکستان  به حیث ناقض منشور ملل متحد ،حامی تروریزم و رکن شرارت بین المللی منتشر نمود و  طی آن به هموطنان عزیز در داخل و خارج کشور، نهاد های سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی، جامعه مدنی و مدافعان وطن و مردم مراجعه نمود تا به حیث یک داعیه ملی در دفاع از هست و بود وطن ، صدایی اعتراض شان را در برابر...ادامه...

 

23.09.2016

پرتو نادری

مافیای قومی،  قوم نیست!

در خبرها شندیم که: « اقوام تُرک تبار افغانستان حمایت شان را از عبدالله پس گرفتند! » این خبر با اصول ژورنالیز هم آهنگ نیست. اگر گفته می شد که گروهی از مافیای قومی حمایت خود را از عبدالله پس گرفتند، می توانست خبر دقیقی باشد. مگر اینان قبالۀ شرعی چند قوم بزرگ افغانستان را در دست دارند که از نام آنان سخن می گویند و به نام آنان معامله گری می کنند. مردم افغانستان این چهره‌ها را می شناسند. آنان از همان آغاز از عبدالله حمایت نکرده بودند؛ بلکه با عبدالله معامله کرده بودند؛ اما در این معامله هدف رسیدن مردم به حق مشارکت سیاسی شان نبود. هدف رسیدن گروه‌های مافیایی به کرسی و مقام بود! آنان این کرسی ها و مقام ها را برای خود می خواستند نه برای قوم. ظاهراً کنون چنگال شال به لقمۀ های چرب و گلو گیری، گیر نیامده است که این همه داد و بی داد به راه انداخته اند. باید روشن سازم که این سخنان که می گویم به مفهوم دفاع ازعبدالله نیست. چون در همان زمان کارزار انتخاباتی، من جمله یی هم به دفاع از عبدالله ننوشته ام؛ بلکه پیوسته او و کار زار انتخاباتی اش را انتقاد کردم . به هر دو باور نداشتم نه به غنی نه هم عبدالله. نمی توانستم باور کنم که اینان می توانند افغانستان را به سوی یک جامعۀ قانون‌مدار رهبری کنند. برای آن که در همان روزگار این مافیاهای قومی بودند که به دور هر دو حلقه زده بودند. بار بار گفته ام که غنی و عبدالله هر دو خود در محاصرۀ مافیا های قومی، دزدان، آدم کشان، زمین خوران، متجاوزان به حقوق بشری، « روشنفکران تاریک پندار جاه طلب » قرار دارند، هنوز نیز ...ادامه...

10.08.2016

ف. هیرمند

حالت اضطرار"Etat D’urgence"  چه گونه حالتی است؟

در این شب و روز بنابر وقوع حوادث تروریستی شهر نیس فرانسه و کودتای ناکام ترکیه اصطلاح «حالت اضطرار» زیاد مورد استفادۀ سیاستمداران و رسانه ها قرار می گیرد، عده یی از انفاذ و تطبیق حالت اضطرار سخت ابراز نارضایتی می نمایند و آنرا مستبدانه و آغاز برگشت به یک نظام خود کامه و دکتاتور معرفی می کنند. بر عکس حکومات و سران سیاسیی که خواهان اِعمال حالت اضطرار می باشند همه توانایی خویش را به کار می بندند تا حالت اضطرار را هر چه کمتراز آنچه که است ملایمتر و به دور از سخت گیری های موجود در آن، نشان بدهند، مگر آخر این حالت اضطرار چه گونه حالتی خواهد بود، خصایل آن کدام ها اند و در چه وضعیتی شرایط تحقق آن فراهم می شود، این مقاله سعی  خواهد نمود پاسخ های روشن به این پرسش ها را رویهم کند.

درک واضح این مسایل ما را کومک خواهد کرد تا نیاز واقعی به برقراری حالت اضطرار را تشخیص کنیم و نیز از سو استفاده های سیاسیی که از برقراری حالت اضطرار بوقوع می پیوندد، باخبر شویم و همچنان وضعیت های که واقعاً نیاز به اِعمال حالت اضطرار دارند ولی سیاستمداران بنابر نمایش "دموکراسی!" به برقراری حالت اضطرار نیازی احساس نمی کنند و نیزعواقب و نتایج خوب و ناخوب دیگر تطبیق حالت اضطرار که در ذیل آنرا خواهیم دید.

تِرم یا اصطلاح "حالت اضطرار" را یکی از عناوین مهم حقوق اساسی و ادارۀ سیاسی می دانند، در حالی که برخی از حقوقدانان...ادامه...

13 جولای 2016

جلسهٔ استماعیۀ کانگرس امریکا: پاکستان دوست است یا دشمن؟

زلمی خلیلزاد، سفیر پیشین ایالات متحده در افغانستان و عراق دیروز در جلسهٔ‌ استماعیه کمیتۀ امور خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس ایالات متحده امریکا گواهی داد.

آقای خلیلزاد در گواهینامهٔ تحریریی که به اعضای این کمیته فرستاده بود نیز از پالیسی خارجی پاکستان به عنوان عامل جنگ در افغانستان نام برده و گفته است که جنگجویان نیابتی پاکستان نه تنها تهدید جدی را متوجه سربازان ایتلاف، نظامیان و غیرنظامیان افغان کرده اند بل عامل عمدۀ گسترش افراطگرایی در جهان نیز می‌باشند.

زلمی خلیلزاد نوشته  که اگر حکومت ایالات متحده می‌خواهد تا دهشت افگنی و افراطگرایی را در سرتاسر جهان شکست دهد، پس باید با ریشه‌های آن در پاکستان...ادامه...

سوم جولای 2016

عمران راتب

«مدرنیسم سنتی»

ممکن است در یک نگاه متوجه تناقضی شویم که در عنوان بالا رخ داده است. واقع اما این است که این تناقض در عنوان نیست، تناقض در پارادایمی است که این عنوان به‌مثابه یک دال یا نشانه از آن نمایندگی می‌کند. در یک نظام معنایی، نشانه‌ها اغلب یک بار دو سویه را با خود حمل می‌کنند. به این معنا که دال‌ها یا نشانه‌ها، نه صرفاً پدیده‌های زبانی‌اند و نه مجردات و انتزاعیات عینی و فارغ از زبان. امر عینی به‌خودی‌خود فارغ از ذهن ماست، اما برای این‌که تبدیل به یک ...ادامه...

 

30  جون 2016

تیوریسن افغانستان در کاخ

آیا رییس جمهوری غنی که کارشناس امور دولتهای ناکام است می تواند کشورش را از فروپاشی نجات دهد؟

نویسنده: جورج پیکر| منبع: مجله نیویارکر ...ادامه...

26 جون  2016

قطعنامۀ گردهمایی افغان های مقیم فرانسه

در برابر مقر یونسکو در پاریس

به مناسبت اعتراض به قصد ثبت مثنوی معنوی به نام ایران و ترکیه

 

24 جون  2016

سخن روز

در مورد دیورند به پاکستان

 چه گونه باید پاسخ داد؟!...

آقای داوودزی روز پنجشنبه در کابل در جلسهٔ‌ «جرگه صلح»   ابراز داشت که پاکستان از افغانستان دو خواست دارد :

۱-  محدود ساختن مناسبات افغانستان با هندوستان در حدی که مورد نظر پاکستان است

۲- به رسمیت شناختن خط دیورند به حیث مرز دو کشور...ادامه...

 

 20جون 2016

تشریک مساعی در یک امر ملی و وطنی

16جون 2016

سخن روز

جهان باید پاکستان را وادار بسازد تا

به جنگ علیه افغانستان پایان دهد

افغانستان تمام تلاش های ممکنه را برای قناعت دادن پاکستان برای قطع جنگ اعلام ناشده و صدور جنگ و تروریزم به افغانستان انجام داد- از جمله در چهارچوب مذاکرات چهار جانبه (ایالات متحده،‌ چین ، ‌افغانستان ، ‌پاکستان).

و اما صدور جنگ و ترور به افغانستان از سوی پاکستان نه تنها ادامه دارد، ‌بل چنان که تحریکات چند روز اخیر در تورخم نشان میدهد ،‌ پاکستان  با سوواستفاده از وضعیت میخواهد با اقدامات مستقیم نیز افغانستان را بیشتر از پیش با دشواری مواجه بسازد.

این برای مردم افغانستان غیر قابل فهم است که جامعهٔ‌جهانی و به خصوص متحدان افغانستان به رغم تعهدات روشن شان ، هنوز چنان که باید پاکستان را زیر فشار قرار نداده اند تا جنگ علیه افغانستان را متوقف بسازد.

مردم افغانستان متوقع اند تا...ادامه...

12 جون 2016

در تقبیح جنایات جنگی و ضد یشری طالبان

دهشت افگنان طالبی در این اواخر در ادامه جنایات جنگی و ضد بشری شان، به شیوه های جدید انتقام گیری از مردمان ملکی و بی دفاع کشوردر مسیر جاده های مواصلاتی متوصل گردیده اند.

گروه های قسی القلب ، جانی و فاقد وجدان انسانی  طالبی که دیگر هیچگونه شک و تردیدی در وابسته گی  مزدورانه شان با دستگاه شیاد و جهنمی  استخبارات نظامی پاکستان  و ارتجاع منطقه وجود ندارد، در این اواخر با راه گیری و قطاع الطریقی مسافران بی دفاع را  با اسارات گرفته و تعداد شان را  بیرحمانه به قتل میرسانند و تعداد دیگر را در اسارت نگهمیدارند. این جنایت ضد بشری  در هفته های اخیر به دفعات در جاده های مسیر بغلان، کندوز، تخار و بدخشان و همچنان کابل غزنی...ادامه...

08.06.2016

سخن روز

مولانای بزرگ بلخ به انسانیت تعلق دارد

نیاز به گفتن و اثبات ندارد که زادگاه مولانا (مولوی) جلال الدین محمد بلخی ،‌ ام البلاد بلخ است و جایگاه قوام و قیامش قونیه.

آثار و میراث معنوی مولانا جلال الدین محمد بلخی نه «ملکیت» ترکیه است و نه هم افغانستان و نه به خصوص ایران...ادامه...

07.06.2016

سخن روز

پیوندهای مافیایی طالبان و شماری از فرماندهان و سیاستگران جهادی

این روشن بود که گروه های معینی در داخل نظام نیز از تداوم بحران سود میبرند.

اینک گلوبال ویتنس در گزارشی از گوشه یی از پیوند مافیایی طالبان و شماری از فرماندهان محلی بدخشان و سیاستگران جهادی پرده برداشته است.

این گزارش نشان میدهد که خطر مافیایی شدن اقتصاد،‌ جنگ و سیاست به هدف چپاول منابع طبیعی طوری که برخی کشورهای افریقایی قربانی آن شده اند، تا چد حد جدی است.

پیش از آن که این غده های سرطانی سراسری شوند ،‌ دولت باید برای تجرید و جراحی آن ها اقدام کند.

احزاب سیاسی ، به خصوص تنظیم ها و احزاب جهادیی که برخی فرماندهان و سیاستگران منسوب به آن ها از مهره های این شبکه های مافیایی اند، باید در مورد این مساله موضعگیری خود را روشن بسازند.

لوی سارنوالی باید جهت تعقیب قانونی متهمان اقدامات لازم را به عمل بیاورد.

فعالان جامعهٔ‌مدنی اگر واقعاً متعهد به منافع مردم و کشور اند ،‌ باید این مسالهٔ‌ حیاتی را در محراق توجه قرار دهند .

رسانه های جمعی باید با تهیه و نشر گزارش های تحقیق در مورد این غده های سرطانی ، ‌نقش و دین خود را برای شناسایی و شناسانیدن منابع خطر ایفا نماید.

- متن فشردهٔ‌گزارش گلوبال ویتنس به زبان دری (برگرفته از صفحهٔ‌گلوبال ویتنس)

- متن کامل گزارش گلوبال ویتنس به زبان انگلیسی (برگرفته از صفحهٔ‌گلوبال ویتنس)

05.06.2016

سخن روز

عطا محمد نور و مخالفانش و خطر بی ثباتی در شمال

این روشن است که آقای عطا محمد نور هم طرفدارانی دارد و هم مخالفانی.

مخالفان در تظاهراتی که دیروز (شنبه ۱۵ جوزا) در شهر مزار شریف برپا کردند،‌ سرپرست ولایت بلخ را متهم به سوواستفاده ،‌ اعمال تبعیض و عدم رعایت قانونیت و عدالت اجتماعی کردند و خواهان برکناری وی از ولایت بلخ شدند.

هواداران آقای نور معتقدند که بلخ از امن ترین ولایات و دارای دستاوردهای چشمگیر در بازسازی است. آنان نقش آقای نور را در تأمین امنیت و بازسازی ،‌ بارز می دانند.

همچنان قبلاً فهرست های طولانی از...ادامه...

 

 

04.06.2016

سخن روز

افغان ها آغاز بهره برداری رسمی از پروژهٔ‌سلما  را جشن گرفتند

بهره برداری رسمی از بند سلما که «بند دوستی افغانستان – هندوستان» نامیده شده،  امروز با فشار دادن دکمه توسط رییس جمهور غنی و صدر اعظم ناریندرا مودی آغاز شد.

کار ساختمان این بند در زمان  رییس جمهور داوود در سال ۱۳۵۵ آغاز  و پیشبینی گردیده بود تا در  سال ۱۳۶۱ خورشیدی به بهره‌برداری سپرده شود.  آن زمان، قرار بر این بود تا این پروژه با صرف هفتاد و چهار میلیون دالر، ساخته شود. قرار بود ۵۵ میلیون به صورت قرضه از سوی دولت عربستان سعودی پرداخته شود و بقیه از بودجۀ دولت افغانستان تأمین گردد.

و اما ...ادامه...

***

گزارش ها در همین موضوع :

مودی و غنی سد سلما را افتتاح کردند

مودی- تعهد ما به افغانستان حد و مرز ندارد

اشرف غنی- با افتتاح بند سلما افغانها به آروزی شان رسیدند

کشورهای همسایه مانند هند با افغانستان روابط نیک داشته باشند

 

28.05.2016

اعلامیه انجمن حقوقدانان افغان در اروپا

 در ارتباط با قتل ملا منصور رهبر طالبان

پاکستان ناقض منشور ملل متحد، مرکز و حامی تروریزم ورکن شرارت بین المللی

پاکستان به حیث یک کشور غیر« طبیعی » و مخلوق ستراتیژی های استعماری در تمام دوران موجودیت خود عامل آشوب و منازعه بوده و رمزبقای خود را در خفقان داخلی و دشمنی با همسایه گان جستجو و به خصوص بعد از کودتای نظامی (1977 م.) که به حیث حلقه اساسی در «کمربند سبز»، « نقاب جمهوری اسلامی » بر رخش ایزاد گردید، به تربیه، تجهیزو تسلیح گروه های دهشت افگن مبادرت وبه صورت سیستماتیک از تروریسم بحیث ابزار سیاست خارجی خویش استفاده مینماید.

افغانستان از بدو خلق نامیمون پاکستان در راستای نقش خصمانه و تاریخی این کشور در معرض دسایس اسلام آباد (که عضویت پیمانهای تجاوزکارنظامی را حاصل کرده بود) قرار داشته و با اعلام جمهوریت (1973م ) آماج جنگ اعلام ناشده آن کشور قرارگرفته، که...ادامه...

26.05.2016

ف. هیرمند

دولت ایران و استفادۀ حربی از پناهجویان افغان

جمهوری اسلامی ایران، این تخلف و نقض صریح اصول و معاهدات بین المللی، مبنی بر اعزام و ارسال (اعم از اعزام اجباری و فرستادنخوش به رضا و یا داوطلبانه) پناهجویان و پناهنده گان به جبهات محاربه و خدمات نظامی را بار اول نیست که مرتکب می شود، سال ها قبل این دولت متخلف حقوق اساسی انسان، عده ی کثیری از هموطنان مجبور و ناچار ما را به اجبار و اکراه در فعالیت های شاقۀ جنگی– نظامی اعزام نموده بود تا در کار های لوژستیکی جنگ های ایران و عراق به خدمت گرفته شوند که تعدادی از آنان با معصومیت تمام در کمال بی نشانی و گمنامی به شهادت نیز رسیدند. این قلم در همان سال ها موضوع را در مقاله ای تصریح کرده بود که بنابر گرمی اوضاع و وفرت مطالب وسیع نظامی و سیاسی مورد توجه کمتر قرار گرفت.

اما اینک این بار با اعتراف تأسف بار دولت جمهوری اسلامی ایران مسألۀ اعزام پناهجویان و پناهنده گان افغان به جبهات جنگ سوریه...ادامه...

26.05.2016

عبدالستار یوسفزایی

پیام برادر یک قربانی ترور

... برادر من یگانه شهید  نبوده و نیست . هر روز در نقاط مختلف افغانستان و به طرق گوناگون،  کودکان، زنان، جوانان و شهروندان بی دفاع  افغانستان قربانی جنگ و ناامنی  می شوند...

...شهادت برادرم، عبدالجبّار یوسفزایی را نیز به تمام مردم مظلوم افغانستان تسلیت عرض می کنم. او در سال 1357 خورشیدی در هرات باستان - قریه بادق به دنیا آمد و تنها قربانی عملیات دوم جوزای هرات بود ...

خطاب به دشمنان  ملت افغانستان و مزدوران شان :

-  شما برادر دانشجوی من را نکشتید... شما یک انسان / یک افغان / شما یکی ازجوانان این مرز و بوم را شهید  کرده اید .

- وقتی شما زنان را سنگسار می کنید، ما نابود می شویم .

وقتی انتحاری می کنید، ما تکه تکه می شویم .

- وقتی به کودکان تجاوز می کنید، تن همه ما درد می کشد.

- وقتی کسی را به دار می آویزید ... ادامه...

 24.05.2016

متن کامل سخنرانی  رهبران افغانستان ، ‌ایران و هندوستان

 در مراسم امضای موافقتنامۀ ترانزیتی و ترانسپورتی چابهار

16.05.2016

سخن روز

اختلاف را نمیتوان با تقابل حل کرد

از مسایل دیگر و جزییات که بگذریم و از حق که نگذریم  :

- از این که تظاهرات امروز به خیر گذشت باید خوشحال باشیم؛ هم از تظاهر کننده گان و هم از نیروهای امنیتی باید سپاسگزار باشیم که همه چیز به خیر گذشت

- به واکنش معقول رییس جمهور نیز باید ارج نهاد

تظاهر کننده گان گپ خود را گفتند و رییس جمهور هم شنید و پاسخ شایسته ارایه کرد.

حال باید برای حل اختلاف به میکانیزم های دیموکراتیک رجوع کرد. وقتی روی یک مساله اختلاف وجود دارد ، ‌وقتی روی یک تصمیم اعتراضی وجود دارد، راه حل آن مذاکره است.

وقتی روی یک مساله اختلاف وجود دارد ، ‌وقتی روی یک تصمیم اعتراضی وجود دارد، راه حل آن...ادامه...

 

16.05.2016

میر عبدالواحد سادات

هوشدار و  بیدار باش!

« توتاب » بدیل سوم نیز دارد

مقدرات تاریخی ما را بگونه یی رقم زده اند که « فرصت ها » برای ما « چالش زا » باشد و ما مادام العمر در حل و فصل کار خود ناکام و محتاج « قیم » و« جان کری » باشیم.

در پیش چشم ما ، سه همسایه یی شمالی ما ( ترکمنستان ، آزبکستان، و تاجکستان ) که بیست و چند سال قبل از بدنه یی اتحادشوروی سابق جدا گردیدند ، اکنون به کشور های با ثبات ، با اقتدار ملی و ثروت عظیم مادی ومعنوی میباشند ، پاکستانی را که ما «دال» خور میگوییم بمثابه یک قدرت اتومی ، امریکا را به چالش میکشد وازین غول جهانی باج میگرد و ایران از زیر بار پلانهای امریکا و تعذیرات ، بحیث یک قدرت منطقوی با « شیطان بزرگ » وارد معامله میشود و قرار داد می بندد ، و اما ما در کجا قرار داریم ؟ و کجاست که از شکست و ناکامی عبرت بگیریم ؟ و پاشنه یی آشیل خود را بشناسیم و درک نماییم که : که اقوام گل های مرغوب باغ مشترک و وطن عزیزو واحد ما است ، اما از دولت تا اپوزیسیون، پارلمان و روشنفکر قومی می اندیشیم و حافظه ی  ضعیف تاریخی داریم و فراموش مینماییم که آزادیخواه بزرگ علامه اسماعیل بلخی از نفاق ملی هوشدارداده بود...ادامه...

10.05.2016

ف، هیرمند

«نفرت» و «تبلیغ نفرت»

قسمت دوم و آخر

نفی تبلیغ نفرت و ممنوعیت آن یکی از دستاورد های تجارب جنگ های جهانی اول و دوم (1914- 1918 و1939- 1945 ) است؛ جامعۀ بی تجربه و نا آشنا به اثرات مخوف رسانه های جمعی آن وقت ( نشرات طباعتی، رادیو، سینما، نمایشات تیاتر و...) بی هر قید و بندی، بدون رعایت هر ارزشی به تبلیغ و نشر هر آنچه  می خواستند، اقدام میکردند، در این گروه ها فاشیست ها، نازی ها و افراطی های از هرنوع و هر ایدیولوژیی، برای برحق بودن خویش، از وسایل رسانه های جمعی، به حیث سلاح  تسخیرارواح و روان پیروان ایشان و قتل عام ارزش های اصیل و طبعی در اذهان مردم  کار می گرفتند، تا آن حد که قتل عام ده ها میلیون انسان و یا کشتار انسان و امحا، شکنجه، سوزانیدن انسان ها، به نحوی در ذهنیت عمومی قابل توجیه! عادی و بدون گناه و تقصیر تلقی می شد.

آن دانشمندان، حقوقدانان و علمای علوم اجتماعی که به جمع آوری اثرات و ثمرات انسانی جنگ دوم جهانی پرداختند، نفی...ادامه...

-«نفرت» و «تبلیغ نفرت بخش نخست-«

04.05.2016

بسم الله اکبري

د میړو خرپ او یا ترپ دا ګز او دا میدان

وایې ملانصرالدین ته کوم یوه کلیوال سړي لیک راووړ او ورته ویې ویل چې ملا صیب دا لیک راته ولوله ملا عینکې پر سترګو کړې او لیک یې مخې ته ونیو سملاسي یې سرو خوځاوه وویل چې دا په یوه نا اشنا ژبه لیکل شوی دی دا لیک نه شم لوستلی. کلیوال سړي ورته وویل په دا دومره غټه پګړۍ چې په سردې ده ته یو لیک هم نه شې لوستلی؟

ملا صیب سملاسي خپله پګړۍ د کلیوال پر سر ورکیښوده ورته ویې ویل که په غټه پګړۍ وي نو دادی ته یې پخپله ولوله.

دا څو کاله کییږي چې افغاني مشرانو کالیو او لباس ته زور ورکړی دی هسې انګیري چې...بشپړ متن...

در دفاع از حق کار و حقوق کارگران

 

30 اپریل  2016

سخن روز

دادخواهی و یک قدم فراتر از دادخواهی برای اباسین و اباسین ها

آدم ربایان ربایان اباسین ځاځی نوجوان  چهارده ساله را ربوده و سپس او را به قتل رسانده اند...

دیروز جسد این نوجوان نامرداد از سوی خانوادهٔ‌سوگوارش به خاک سپرده شد. امروز هم شماری از نهادها و فعالان جامعه مدنی در گردهم آیی خواهان اشد مجازات برای رباینده گان و قاتلان اباسین شدند.

البته که رباینده گان و قاتلان اباسین باید محاکمه و  مجازات شوند.

البته که احتمال غفلت وظیفوی مسوولان ارگان های ذیربط در نجات جان اباسین باید مورد بررسی قرار بگیرد .

البته که برای اباسین باید سوگوار بود و با خانواده اش غمشریکی کرد.

و اما، دادخواهی برای اباسین را نباید  تنها به خواست اشد مجازات برای رباینده گان و قاتلان وی محدود کرد...ادامه...

27 اپریل  2016

سخن روز

گذشته  را با هیچ هیاهوی نمی توان تغیر داد

با هیچ هیاهو در مورد گذشته ،‌ نمیتوان تاریخ را تغیر داد. از تاریخ تنها میتوان آموخت- به شرطی که آن را تمام حجم و بدون پیشداوری مطالعه و تجزیه و تحلیل کنیم.

درس و عبرت کلیدی تاریخ چند دههٔ‌ اخیر با توجه به وضعیت کنونی این است که نباید به طرف «۹ثور» رفت و به آن اجازهٔ وقوع داد...ادامه...

25 اپریل  2016

 

متن سخنرانی رییس جمهور غنی

در نشست فوق العاده شورای ملی

20 اپریل  2016

سخن روز

با سیل خشم و لعنت نمیتوان به مصیبت پایان داد

واکنش های دیروزی به حمله تروریستی طالبان در کابل مسایل جدیی را پیش چشم ما قرار میدهند. واکنش های دیروزی به حمله تروریستی طالبان- شبکه حقانی در کابل مسایل جدیی را پیش چشم ما قرار میدهند. واکنش ها به صورت عموم حاکی از خشم ، ‌سردرگمی ،  بیچاره گی و نومیدی از حکومت بودند. نکته مثبت همانا ابراز همبسته گی با قربانیان و مصدومان و آماده گی گستردهٔ ‌مردم برای اهدای خون به زخمی ها بود. شکی وجود ندارد که اگر امکانات و زمینه های دیگر نیز وجود میداشتند،‌ مردم حاضر بودند تا به علاوهٔ اهدای خون به کارهای سازندهٔ دیگر نیز  بپردازند.

تجربه نشان میدهد و ثابت میسازد که ما افغان ها برای ختم مصیبت جاری نه باید...ادامه...

19 اپریل  2016 

تقبیح فاجعه بشری و جنایت ضد بشری

19 اپریل  2016

سخن روز

امروز کابل را باز خونین و ماتم زده ساختند

در  حمله انتحاری امروز در کابل ۲۸ کشته شده و ۱۸۲ تن زخم برداشتند.

این که از اعمال دشمنان ددمنش خشمگین شویم حق ما است.

این که دشمنان ددمنش و پیشتیبانان و همکاران شان را محکوم کنیم حق ما است.

این که از کاستی های نظام و مسوولان نظام در مبارزه با دشمنان افغانستان انتقاد کنیم ،‌ حق ما است.

و اما ، تجربه ها و درس های عبرت انگیز چند دههٔ جنگ را نباید فراموش کنیم...ادامه...

04.2016.16

قاسم آسمایی

ارزیابی و مرور بر عملکرد کشورهای اشغالگر گواه این حقیقت تلخ است که فساد دولتی که پیامد طبعی آن ده ها نوع فساد دیگر در جامعه میباشد؛ طور هدفمند و سازمان یافته گسترش داده می شود. هدف، انگیزۀ تشویق و ترغیب به فساد این است تا در نتیجۀ آن قشر از عناصر فاسد، بد اخلاق ومنفور در بین مردم، اما نوکران خوش خدمت و وفادار، با داشتن امکانات وسیع اقتصادی حیث نیروی قدرتمند در جامعه تبارز نموده تا زمینه را برای تأمین منافع طویل مدت آنها مهیا نمایند. تنها دولت...ادامه...

30.03.2016 

دکتور اکرم عثمان

در ذکر محامد یک کتاب زیبا از جناب بشیر مومن

...حدود دو هزار سا پیش اجداد ما به خاطر دلبسته گی عمیق به هنر و زیبایی مغاره های تپه های بامیان را چنان آرستند که مردم آن دوران را بهت زده کرد و چنان نقش هایی بر خاک سیاه حک کردند که مردم عادی شیفته و مفتون شدند و در همان مغاره های تاریک  در برابر روشنی و حق به قعود و سجود نشستند و یکتاپرستی را رواج دادند. «تورات» کتاب مقدس کلیمی ها، خدا را معادل «نیکی» آورده است. و در «انجیل» کتاب مقدس چلیپا باوران ، خداوند عین «زیبایی» آمده است. و در روزگاران قدیم، مردم ما  همزمان با طلوع آفتاب، در کوتل خیرخانه به عبادت می نشستند و آن جا را «زیارتگاه خورشید» می نامیدند و نامش را گذاشته بودند «خُرخانه» ، لیکن در زمان عبدالرحمان خان به گفتهٔ شماری از راویان آن جا را «خرس خانه» نامیدند که باشنده هایش را خوش نیامد و «خیرخانه» را جانشینش کردند.

به هر حال در پود و تار روابط اجتماعی ما، دلبسته گی به نور، روشنایی و زیبایی تنیده است و ملل حوزهٔ فرهنگی م با دل و جان به تجلیل و تبجیل زیبایی نشسته اند.

از تجلی آیین زردشتی، تا ظهور آیین هندو ، تا پدید شدن دین بودا و تا عصر حاضر مردم این سرزمین به خاطر پاسداری از حقیقت زیبایی و زیبایی اندیشی قربانی دادند و مواریث پدران شان را سراپا نگهداشتند تا این که...ادامه...

29.03.2016

تیم  ملی فوتبال افغانستان امروز در یک بازی پر هیجان در چارچوب مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا، سنگاپور را دو در برابر یک شکست داد و به مرحله سوم انتخابی جام ملت‌های آسیا راه یافت.

پیروزی در این مسابقه که در ورزشگاه تختی در تهران با حضور حدود بیست و هفت هزار تماشاچی برگزار شد، افغانستان را تا یک قدمی جام ملت‌های آسیا دوهزار و نوزده نزدیک ساخت.

گل‌های افغانستان را خیبر امانی و یوسف شیردل به ثمر رساندند.

حضور افغان های مقیم ایران و استقبال شان از تیم ملی کشور شان بسیار پرشور بود.

تیم ملی فوتبال افغانستان ، با ۶ امتیازی که قبلا کمایی کرده بود، با پیروزی در مقابل سنگاپور توانست به عنوان یکی از دو تیم برتر چهارم، راهی مرحله بعدی مسابقات شود.

27.03.2016

بریا مو مبارک شه !

در مسابقات بین المللی کریکت تیم ملی افغانستان تیم قدرتمند ویست اندیز را شکست داد.

این نخستین بازی تیم افغانستان با تیم وست‌اندیز، نخستین پیروزی افغانستان در برابر یک عضو دایمی فدراسیون کریکت و نخستین شکست ویست اندیز در این مسابقات بود.

نجیب‌الله ځدران، عنوان بهترین بازیکن رقابت امروز را از خود کرد . او در ۴۵ توپ ۴۸ دوش انجام داد.  شهزاد در  ۲۵ توپ ۲۴ و و ستانکزی در ۲۸ توپ ۱۶ دوش انجام دادند. همچنان توپ زن های افغانستان راشد خان ، محمد نبي، امیر حمزه ، حمید حسن او کلبدین نایب در این مسابقه خوب درخشیدند.

در این مسابقات اصغر ستانکزی، کپیتان تیم ملی افغانستان است.

این پیروزی پر افتخار برای تیم ملی ما و برای همهٔ‌ ما مبارک باد!

د نویو او لا نور هم سترو بریاوو په هلیه !

22.03.2016

سخن روز

حملات تروریستی داعشیان در بروکسل (بلجیم) بدون چون و چرا جنایت ضدانسانی است.

مسلمانان اروپا نباید اجازه بدهند تا اسلامیست ها و تروریست ها هویت و سرنوشت آنان را به گروگان بگیرند.

مسلمانان جهان و به خصوص مردم افغانستان خود بزرگترین قربانیان گروه های افراطی خشونت پرور و تروریستی اند که میخواهند از دین برای  توجیه اعمال غیر مشروع  شان سوواستفاده کنند.

داعش و همزادانش دشمنان همه بشریت اند!

همه ملل و کشورهای جهان  و ‌همه انسان های خیر اندیش باید در برابر تروریزم ، افراط گرایی و بیگانه ستیزی - این بیماری خونبار قرن- به صورت مشترک و هماهنگ مبارزه کنند!

 


 

آسمایی فرارسیدن نوروز باستانی و سال نو خورشیدی  ۱۳۹۵را با آرزومندی گشایش راه مطمین برای فردای بهتر افغانستان و با بهترین تمنیات به هر یک شما تبریک و تهنیت می گوید.

نوروز می آید - بیایید روز و روزگار مان را نو بسازیم !

هر روز تان نوروز - نوروز تان پیروز!

ورود به صفحهٔ ‌ویژه

13.03.2016

بلنه: فرخندی ډلیزه وژنه باید هیر نه شی- وروستی متن

فراخوان: فاجعهٔ زجرکشی جمعی فرخنده را فراموش نکنیم

«ناب» با مطالب تخصصی تازه در مورد فاجعه

09.03.2016

 «ناب» با  صفحهٔ ویژه سالروز زجرکشی فرخنده:

حمید عبیدی : قاتلان اصلی فرخنده دشمنان اسلام رحمانی اند

- سخی صمیم عضو اسبق ستره محکمه افغانستان: عدالت قضایی و ندای فرخنده

- کاوه شفق آهنگ: کوششی جهت ریشه یابی فاجعه ی قتل فرخنده و فرخنده ها

- اسماعیل درمان : تحلیل روانشناختی زجرکُشی

- غفار صفا: واکاوی درونمایه ی یک فاجعه

- پوهنیار بشیر مومن: نوروزی که با  فاجعهٔ‌زجر کشی علنی فرخنده خونین شد

- شیما غفوری: تصویر جامعه در آیینۀ زجر کُشی فرخنده

- عبدالرحمان مجددی: علل و انگیزه ی قتل فرخنده؛

- دستگیر روشنیالی: د فرخندي تراژيدي د انسان او انسانيت تراژيدي دی؛

- عمران راتب: ما و سنت فرخنده‌سوزی

- غرزى لايق : مرگ فرخنده- يك جستار ديگر؛

- فردیانا طبیب زاده: تپش ﺭﻧﮓﻫﺎ ﺑﺎ ﺭﻭﺡ ﻓﺮﺧﻨﺪﻩ ﺩﺭ ﺗﺼﻮﻳﺮ !

- میرعبدالواحد سادات: فقدان دو حاکمیت : قانون و عقل( قانون جنگل، تکفیر و بدویت )؛ 

انجمن حقوقدانان افغان در اروپا- به مناسبت گرامیداشت از  8 مارچ روز همبسته گی بین المللی  زنان

ف. هیرمند: حقوق معیاری زن و حقوق قانونی زن- به مناسبت هشتم مارچ

شیما غفوری: ۸ مارچ روز بین المللی زنان جهان

01.03.2016

د افغانستان د ښځو د همغږۍ کانون

 د ۱۳۹۳ کال د حوت د ۲۸مې (۲۰۱۵د مارچ ۱۹مې) غمیزی د کلیزې په اړه بلنه
 

 د فرخندی ډلیزه وژنه هیره نکړو

01.03.2016

کانون هماهنگی زنان افغانستان

فراخوان در مورد سالروز فاجعهٔ‌ ۲۸ حوت 1393 (مطابق به ۱۹ مارچ 2015)

فاجعهٔ زجرکشی جمعی فرخنده را فراموش نکنیم

فاجعهٔ زجرکشی دسته جمعی فرخنده ‌در روز روشن در پایتخت کشور در پیش چشم شمار کثیر تماشاچی و در حضور چندین پولیس مسلح، با روشنی تمام نشان داد که چند دهه بحران خونین و نابودکننده و تزریق ایدیولوژی های خشونت پرور و تندرو جهت داغ نگهداشتن کورهٔ این بحران چه نتایج و پیامدهای روانی، ‌فکری و فرهنگی مخربی بر جامعه ما وارد کرده است ...ادامه...

 

27.02.2016

خوشحال آصفی

دیپلوماسی پوسیده

و دیپلومات بی تخصص ما

دیپلوماسی به عنوان یکی از عناصر قدرت ملی برای حفظ صلح بین المللی ، تامین و پیشبرد منافع ملی یک دولت و در نهایت رسیدن به اهداف ملی یک کشور اهمیت بارز و خاصی دارد . دیپلوماسی یک مفهوم با ارزش و کارا دارای معنای گسترده که شامل همه ابعاد سیاست خارجی است می باشد.

دیپلوماسی وظیفه دارد که اهداف خود را با توجه به...ادامه...

27.02.2016

نورمحمد غفوری

ګوند او انتخابات

26.02.2016

از سلسلهٔ «رویاهای من برای افغانستان»

اسماعیل تیمور

از فتنه ِ دوران ،  دل در بَری گم کرده ام ؛ که در آن آرامم بود

 

23.02.2016

«اتحادیۀ زن» و اهداف آن برای زنان و سایر مهاجرین افغان

دعوت برای اشتراک و همراهی در محفل هشتم مارچ و نوروز در فرانکفورت

22.02.2016

ایمل زمان یوسفزی

رویای من لبخند است

 

شنبه 20 فبروری 2016

انجمن حقوقدانان افغان در اروپا

در گرامیداشت از روز بین المللی عدالت اجتماعی

19.02.2016

سخن روز

تمایلات مخرب در سیاست روسیه در قبال افغانستان

 

17.02.2016

نورجهان اکبر

فراخوان دختران رابعه

به کمپاین هفتۀ بین المللیِ مبارزه با آزار و اذیت در افغانستان بپیوندید!

افغانستان کې د لارو کوڅو ځورونې پر ضد د نړیوال کمپاین اوونۍ سره یوځای شئ!

16.02.2016

سخن روز

رجز خوانی بس است - از تاریخ درس بگیرید

 

15.02.2016

عمران راتب

کاروان تباهی

امروز  بیست ششم دلو است، مصادف با بیست و هفتمین سالروز خروج قشون متجاوز شوروی از خاک افغانستان. شوروی سی و شش سال قبل از طریق زمین و هوا بر افغانستان هجوم آورد و با حضور مستقیمش، نه سال تمام بر این سرزمین تاخت. کشور را تبدیل به تلی از ویرانه و آوار نمود و روزی که با سرافکنده گی از این تجاوز بدفرجامش افغانستان را ترک می گفت، کمر خودش را نیز شکسته دید. افغانستان ویران و تبدیل به دوزخی شد، اما هولناکتر از آن...ادامه...

12.02.2016

از سلسلهٔ «رویاهای من برای افغانستان»

غفار صفا

تعبیر ما از رویا

11.02.2016

از سلسلهٔ «رویاهای من برای افغانستان»

څانګه صدیقی شریفی

سرزمینی از جنس رویا

 

10.02.2016

حکیم نعیم

رویایی که من ندارم...

 

09.02.2016

غرزی لایق

چند يافته گى در باب آرزو براى فردا

 

08.02.2016

محمدامین فروتن

تنها راه نجات بازگشت به خویش (!) است

07.02.2016

رزاق مامون

 آرمان «قابل تحقق» مدینۀ خیالی است

 

 

 06.02.2016

دستگیر روشنیالی

هيلې او اميدونه

06.02.2016

نورمحمد غفوري

دموکراسی باید زده او پخه شي

05.02.2016

اسماعیل فروغی     

چرا بیشترینه رویا های ما تحقق نمی یابند ؟

04.02.2016

از سلسلهٔ «رویاهای من برای افغانستان»

یما ناشر یکمنش

"رویا های یک جیب خالی" ‌

03.02.2016

خالد خسرو

 

رویایی برای افغانستان

 

 

02.02.2016

عباس فراسو

چه گونه میان رویا و واقعیت پُل بزنیم

02.02.2016

یعقوب ابراهیمی

هر انسان لیستی از آرزوهای بزرگی برای وطن اش دارد. آرزوهایی که میشود در آیینۀ آن وطن را جای امن و خانه مملو از نشاط و سرزنده گی دید. اما تحقق هر آرزوی بزرگی از جایی و با خواست‌های حداقلی اما مشخص آغاز میشود. من بیشتر به حداقل‌هایی می‌اندیشم که راه رسیدن به آرزوی های بزرگ را هموار میکنند. من به طور مشخص آرزو دارم روزی...ادامه...

31.01.2016

عمران راتب

رؤیای قابل تحقق افغانی

27.01.2016

عمران راتب

بازتولید امر استثنا در حوزه‌ی عمومی

23.01.2016

نورمحمد غفوري 

 په هېواد کې دموکراسي او دموکراتان

21.01.2016

دستگیر روشنیالی

ټولنيز بدلون د سياست کار دی

 

 

20.01.2016

عبدالرحمان مجددی

استاد دانشگاه

«رویای قابل تحقق افغانی»

چهار شنبه ۲۰ جنوری سال ۲۰۱۶

تقبیح  جنایت جنگی طالبان

 

چهار شنبه ۲۰ جنوری سال ۲۰۱۶

اعلامیهٔ کانون آسمایی

19.01.2016

زرغونه عبیدی

سال 2015 و سرنوشت زنان افغانستان

28  جدی 1394-  Jan 18, 2016

اعلامیه مشترک مطبوعاتی دومین نشست

گروه همآهنگی چهارجانبه افغانستان، پاکستان، ایالات متحده و چین

10.01.2016

نورمحمد غفوري

د ګوندونو د مالي چارو تنظیم-(دوهمه برخه(

06.01.2016

اجازه ندهیم افغانستان به میدان منازعهٔ بیگانه گان مبدل گردد

 

06.01.2016

عمران راتب

عین‌القضات و دغدغه‌هایش

 

04.01.2016

حمید عبیدی

پیشگامان وحدت ملی- شما برنده گان قلب ما هستید

برای من تیم ملی فوتبال افغانستان به رغم نتیجهٔ‌ ۱-۲ در برابر هندوستان ،‌ باز هم برنده است.

حرف من روی این نیست که اگر...ادامه...

02.01.2016

دستگیر روشنیالی

ځوان او سياست

د “چا” په ځای په “ولې” پسي ولاړ شه- موږ پرون د “ولې” په ځای په “چا” پسي ولاړو او غلطه مو کړه...

ځوانه،  ته د ما د نسل  په شان سياست مه ساده کوه او ورسره لوبي مه کوه.  پرون موږسیاست ساده کړ، له سياست سره مو لوبي وکړي اوسياست مو د قبيلوي توربورگنيواو سياليوسطح را ټيټ کړ. پدي برسيره پرون موږ په بشپړه بي پروايي سره د سياست خپلواکي له منځه يوړه او سياست مو ايديولوژيکي، قومي، مذهبي ...کړ...بشپړ متن...

02.01.2016

عمران راتب

نیچه و نابه‌هنگامیت

 

آرشیف مقالات سال 2015
بخش دوم  آرشیف سال 2015
آرشیف سال 2014
آرشیف سال 2013
آرشیف سال 2012
آرشیف سال 2011
آرشیف سال 2010
آرشیف سال 2009
آرشیف سال 2008
آرشیف صفحهء فرهنگ تفکر،  مباحثات و صفحات و یژه