اسلام و محیط پیدایش آن؛ گسست و پیوست
جهاد، امر به معروف و نهی از منکر و زکات
نوآوری، تحریم ، تاویل و هراس از تکفیر نام اثر: نوآوری، تحریم و تاویل نویسنده: نصر حامد ابوزید مترجم: مهدی خلجی منبع: توانا سال انتشار: ۲۰۱۴ کتاب فوق با دعوت به نوآوری، نه تنها در زمینه دینی که در گفتمان اجتماعی و سیاسی، گشایش مییابد. با کاوش در همدستی اتوریته سیاسی و دستگاه مذهبی در خفه کردن جنبشهای اصلاحطلبانه، ابوزید سرکوب فکری برجستهترین اندیشمندان و هنرمندان منطقه را به نقد و تحلیل میکشد. با بررسی رابطه میان اسلام و هنر، ابوزید سپس تلاش میکند تا پاسخی برای این پرسش بیابد که چرا هنر چنین وحشتی در میان آن هایی که در پی ممیزی و تحریم آن میباشند، به وجود میآورد. با کنکاو در انواع سنتی و مدرن تفسیر و از جمله انتقال از مقوله سنتی تفسیر (exegesis) به تأویل، یا جستجوی معانی درونی و پنهان قرآن، ابوزید سپس به کاوش در اشکال تفسیری مختلف قرآن میپردازد. وی سرانجام و با دعوت به رویکردی نوین به قرآن، نتیجه میگیرد که قرآن را پس از این میباید نه به عنوان یک متن (text) که بمانند یک گفتمان (discourse) در نظر گرفت. |
زن، دین،
اخلاق از دو نظرگاه مختلف |
شناسه: نام اثر: نظریه برای پژوهش های دینی نویسنده گان: ویلیام دیل و تیموتی بیلمترجم: حمید پرنیان
|
مقالات در مورد مسایل دینی و عقیدتی |
مسعود فارانی: جدایی دین از دولت |
آینده مشترک اسلام و غرب |
راهحلهای تبعیض جنسیتی در اسلام (۹-۶) |
تقریر محل نزاع در مساله وحی |
دانستن، همچون گفتوگویی بیپایان |
«وحی گفتن از حس نهان بود» |
اکبر کرمی: اخلاق در جهان «پس از اخلاق» |
نقد نظریات اکبر گنجی |
قرآنهای تاریخی و خرگوشهای عالم غیب
|
گفتوگوی اکبر گنجی با نصر ابوحامد زید؛ قسمت اول و دوم :قرآن به مثابهی متن، قرآن به مثابه دیسکورسهای مختلف |
ابوالقاسم فنایی: پلورالیزم دینی و پلورالیزم اخلاقی |
دکتور حسین کمالی: پاسخ به اکبر گنجی |
ابوالقاسم فنایی: - کفر، ایمان و حجیت معرفتشناختی دلایل درون دینی - حقانیت اسلام و پلورالیزم دینی؟ |
مباحثات پیرامون نظریات اکبر گنجی: |
نقدی بر دیدگاههای گنجی در باب اسلام و قرآن |
آرش نراقی |
پاسخ عطاالله مهاجرانی به اکبر گنجی: |
نقد عطاءالله مهاجرانی بر «قرآن محمدی» - قلب قرآن، قلب صنوبری نیست |
ايمان به جای دين؟ |
آثار دیگر در مبحث دین |
توبی هاف
|
ناکامی ليبراليسم سياسی در جهان اسلام |
از جامعهء سياسی بدوی تا امپراتوری |
آيا اسلام می تواند غيرسياسی شود؟ |