شبی با ا ستاد حفیظ الله خیال

 

شام روز شنبه (29) اکتوبر به همت کانون فرهنگی ا فغانستان – آ لمان وا ستاد عبدالوهاب مددی ، بخاطر قدردانی وارج گذاشتن به هنروشخصیت استاد حفیظ الله «خیال»، محفل باشکوهی دررستورانت اسکاردرشهر هامبورگ دا یرگردیده بود. درین محفل عده ای ازدانشمندان ، هنرمندان ، فرهنگیان ودوستاران موسیقی  حضور بهم رسا نیده بودند. قراریکه درآ گهی ها وتبلیغات نوشته شده بود، میبایست کنسرت ساعت (20 ) یا هشت شب آغاز میشد، ولی باتأ سف که مثل همه کنسرت ها ومحافل افغانی ساعت (22) یعنی دهء شب، بعدازدوساعت تأ خیر، آقای محمود صفرزاده سخن گوی کانون فرهنگی افغانستان – آ لمان درمحضر حضارظاهر گردیده، بعد از ایرا د سخنان کوتاه،  ازاستاد عبدالوهاب مددی دعوت بعمل آورد- تا درمورد شخصیت وکارنامهء هنری استاد حفیظ الله خیال سخنی چند ایراد نماید.

استاد مددی ضمن ستایش از شخصیت وهنر استاد خیال ، اورا هنر مند بزرگ، آ هنگ ساز بی بدیل وآ واز خوان چیره دست معرفی نموده ودر بخشی از سخنانش فرمود : درست پنجاه سال قبل، درچنین فصل پاءیزی بود، که خدمت استاد حفیظ الله خیال که درآنوقت مدیر موسیقی رادیو بودند، رسیدم واستاد خیال اجازه دادند که من دررادیو آواز بخوانم .

ازین صحبت استاد مددی میشود چنین استنباط کرد که استاد خفیظ الله خیال  بیشتر از پنجاه سال است که در عرصهء موسیقی ، منحیث آ واز خوان، آ هنگساز ومدیر مدبرفعالیت داشته وکارنامهء درخشانی را بنام خودش ثبت تاریخ موسیقی  افغانستان نموده است- به مشکل میتوان آ وازخوانی را پیدا کرد که صاحب شهرت ونام ونشانی باشد وآ هنگ یاآ هنگ های ازاستاد خیال را نخوانده باشد وحتی نام های هنر مندان بزرگی چون شاد روان محمد رفیع آوازخوان بی همتای سینمای هندوستان وشهنشاه غزل مهدی حسن را نیز میتوان درین فهرست اضافه کرد.      

بازمیگردیم به جریان کنسرت ، هنگامیکه درختم سخنرانی اش، استاد مددی خواست تاازاستاد خیال دعوت بعمل آورد- تابه ستیژ تشریف بیاورند- آقای صفر زاده، رشتهء سخن را دوباره بدست گرفته، ازاستاد خیال ونوازندگانیکه اورا همرا هی میکردند ، دعوت بعمل آورد ، تابه ستیژ تشریف بیاورند.

به عقیدهءبنده که کنسرت های هنرمندان بزرگیرا درداخل وخا رج کشوربشکل زنده ویا ازطریق نوارهاویا کست های صوتی وتصویری، دیده ویاشنیده ام، بهتر ومعقول تربود که این دعوت مطابق سنت های موجوددر ساحات هنری، ازجانب استادمددی صورت میگرفت- تااستاد صفرزاده، زیرا درمحافل وانجمن های هنری رسم براین است که شاعری را موءظف میسازند، تااز شاعردیگری دعوت نماید، تا روی صحنه تشریف آ ورده شعرش را قراءت کند ویا سخنرانی نماید،وهنرمندی ا زهنرمند دیگر، وچه بهترکه پای دوستی،همدلی وهمکاری نیز درمیان باشد.    

درهمین سالهای نه چندان دور، لتامنگیشکر هنرمند بزرگ وبی همتای سینمای هندوستان در بمبئ کنسرتی داشت،بخاطرا رج گذاشتن بمقام والایش، دلیپ کمار هنر مند بزرگ وشماره یک سینمای هندوستان، موءظف شده بود،تاازلتامنگیشکر دعوت نماید که به ستیژ تشریف بیاورد، اینجا بود که ارج گذاشتن بمقام بزرگان دراوج زیباءی تجلی یا فت وآن لحظهء بود که لتامنگیشکرا ین ملکهء سروصدا تاپایش را روی ستیژ گذا شت، بلادرنگ به پای دلیپ کمار خم  شد ودر برا بر عظمت وهنرش زا نو زد، با دیدن چنین صحنه های است که ا نسانهای ظریف وبا احساس نمیتوانند جلو اشک شانرا بگیرند.

استاد خیال به روی ستیژ تشریف آ وردند، همهء حاضرین کف زنان به پای ایستادند وهنر مندان معروف ومحبوب – خانم پرستو( مشعل ترنم افغانستان) ورحیم مهریار- گل دسته های زیبا، پیش پای استاد شان گذاشتند، که جای ستایش دارد.

استاد خیال دردو نوبت جمعا" سه ساعت آ وازخواندند ، که باتحسین وکف

زدنهای ممتد حضاربدرقه میشد.استادخیال غزل های ازخداوندگاربلخ مولانا، رهی معیری، ا طهری، دکترغلام علی رعدی( آذرخش )- عبدا لحمد(اداء) وديگران را در قالب راگ های پها ری، پیلو، کروانی، بهروی وغیره باتوانمندی سرودند- که به استثنای دوآهنگ که ازغزل خوانهای معروف هندوستان کاپی شده بود، متباقی همه ازساخته های خود شان بود.

 درختم کنسرت گلدسته های از طرف هیئت رهبری کانون فرهنگی افغانستان – آ لمان به استاد خیال ونوا زنده گانی که استاد راهمراهی میکردند، اهداءگردید.

استاد خیال رادر نواختن ویالون- هنر مند تواناووچیره دست، فواد طاهری و در نواختن طبله هنر مند جوان برهان «امیری» همراهی مینمودند، که هم استاد خیال وهم حا ضرین را به تحسین واداشتند.

محفل حوالی ساعت یک ونیم شب همراه باآرامش و بدون دردسر اضافی پایان یافت، میشود گفت که اکثریت حاضرین بخاطر شنیدن موسیقی آ مده بودند واستادخیال هم ازینکه شنونده های خوبی داشت ، رضاءیت نشان داده وگفت : متأسفانه حالا شعر وموسیقی کمترشنونده داردواکثرا" آ هنگ های مست میخواهند تا برقصند.

 

       ( نزهت هروی )

ها مبورگ 31.10.2005