رسیدن به آسمایی :02.2008 .18؛ تاریخ نشر در آسمایی :02.2008 .18

منبع : شورای وزیران

گزارش مصوبات شورای وزیران

مورخ 29 دلو 1386

جلسۀ نوبتي شوراي وزیران با تلاوت آيات چند از كلام الله مجيد، تحت ریاست جلالتمآب محترم حامد كرزي رئيس جمهوري اسلامي افغانستان در قصر گلخانه ارگ ریاست جمهوری دایر گردید.
در ابتدا، رئيس جمهوري سفر شانرا به كشور قطر با اهميت خوانده فرمودند: اين سفر جهت اشتراك در كنفرانس تحت عنوان روابط جهان اسلام و امريكا در دوحه پايتخت كشور قطر صورت گرفت.
برعلاوه، سخنراني جلالتمآب رئيس جمهوري در افتتاح كنفرانس، تشريح ديدگاه شان در قبال روابط امريكا و جهان اسلام، ملاقات با مسئولين بلند پايه اتاق هاي تجارت و تاجران كشور قطر صورت گرفت و از آنها خواسته شد تا در عرصه انرژي آبي و حرارتي، بانكداري، اعطاي اسكالرشيپ با افغانستان همكاري نمايد كه با دلچسپي از جانب مسئولين كشور قطر استقبال گرديد.
همچنان رئيس جمهوري در جلسه ديگري با افغانهاي مقيم قطر ديدار و گفتگو نمود، آنها از رئيس جمهوري خواستند تا پرواز طيارات آريانا بين كابل و قطر آغاز و براي اطفال و فرزندان آنها در كشور قطر مكاتب به زبانهاي دري و پشتو ايجاد گردد. افغانهاي مقيم قطر علاقمند هستند تا با پاسپورت هاي افغاني در آن كشور رفت و آمد نمايند.
شوراي وزيران، وزراي امور خارجه، اقتصاد، تجارت و صنايع، معارف، تحصيلات عالي، اداره آيسا و رياست دفتر مقام رياست جمهوري را موظف نمود تا نتايج مذاكرات رئيس جمهوري را با مسئولين كشور قطر و افغانهاي مقيم آنجا تعقيب و عملي نمايد.
سپس شاروال جديد كابل، به شوراي وزيران معرفي گرديد، انجنير مير عبدالاحد صاحبي ليسانس فاكولته انجنيري پوهنتون كابل، ماستر انجنيري و پلانگذاري از كشور انگلستان بوده و در گذشته، در طرح ماستر پلان شهر هاي بزرگ افغانستان مانند كابل، هرات، مزارشريف و جلال آباد نقش بارز ايفا نموده است، صاحبي طي ساليان اخير به مدت دوازده سال با شاروالي شهر دوبي در انكشاف و پلان گذاري آن شهر همكاري داشته و از تجارب كافي در امور پلان سازي و شهرسازي برخوردار مي باشد.
شوراي وزيران ضمن تاييد نامبرده بحيث شاروال كابل توفيقات مزيد را براي ايشان آرزو نمودند.
متعاقباً معين و سرپرست وزارت ماليه معافيت مالياتي براي پروژه تمويل شده بخاطر ساختن سرك هاي شهر كابل از طرف كشور امارات متحده عربي را مطرح نمود.
به اساس مسوده يادداشت تفاهم بين صندوق انكشافي ابوظبي و جمهوري اسلامي افغانستان براي پروژه اعمار سرك هاي مهم شهر كابل كه از طرف صندوق انكشافي ابوظبي ترتيب گرديده، مبلغ سي مليون دالر امريكايي كمك بلاعوض كه از بودجه خارجي تمويل ميگردد اختصاص يافته و شامل اعمار سركهاي ذيل ميباشد:
- سرك دهمزنگ الي دارالامان (شش خط موتر رو) بطول 5.6 كيلومتر
- سرك كوته سنگي الي كمپني (شش خط موتر رو) بطول 5.6 كيلومتر
- سرك و پل احمد شاه مينه الي بگرامي (شش خط موتر رو) بطول 5.5 كيلومتر
همچنان فقره 7 و 8 يادداشت تفاهم بين دو كشور، در مورد معافيت مواد و لوازم مورد ضرورت پروژه از ماليات گمركي و معافيت از پرداخت مالياتي تجارتي و معاشات تمام قراردادي ها، مشاورين و كارمندان پروژه، از جانب شوراي وزيران منظور گرديد.
همچنان وزیر تجارت و صنایع از پایین آمدن قیمت آرد و گندم در بازار و ورود مقدار زیاد گندم از بنادر کشور خبرداد، ایشان همينطور از نرخ مواد نفتی و گاز مايع معلومات ارایه نمودند.
وزیر زراعت و آبیاری موظف گردید تا پلان نهال شاني سال 1387 را در 34 ولایت کشور به جلسه بعدی شورای وزیران گزارش دهد.
متعاقباً معاون دوم ریاست جمهوری و رئیس کمیته دولتی كمك هاي اضطراري از تدویر جلسه مشترک آن کمیته با اعضای پارلمان 22 ولایت آسیب ديده کشور از برفباری های اخیر خبرداده گفت: بمنظور ارایه خدمات بهتر در مواقع سرما، برفباری و سیلاب، هماهنگی بیشتر بین ارگان های کمک رسانی ملل متحد، وزارت ها و ادارات عضو کمیته اضطراری و نماینده گان ادارات دولتي ایجاد گردد.
کمیته دولتی كمك هاي اضطراري برای کمک رسانی بموقع و شفاف به ولایات آسیب دیده در تفاهم و همکاری نزدیک با نماینده گان مردم آن ولایات در پارلمان اقدام نماید، که این امر خود پروسه کمک رسانی را دقیق و شفاف ساخته، تبادله معلومات و آگاه شدن از امکانات وزارت ها و ادارات دولتی و دفاتر ملل متحد باعث اطمینان خاطر مسئولین دولتی، اعضاي پارلمان و مردم از نحوه اجراات این کمیته می گردد.
طبق اجندا، وزیر عدلیه تعدیلات وارده در قانون ارگان های محلی را از طریق کمیته قوانین به شورای وزیران مطرح نموده گفت: این تعدیلات در روشنايی هدایات جلسه قبلی شورای وزیران در مورد صلاحیت های والی ها و تقسیم بندی ولایات و ولسوالی ها وارد گردیده است. رئیس اداره ارگان های محل و اعضای شورای وزیران هر یک بالنوبه در باره مواد قانون فوق ابراز نظر نمودند، مجلس بعد از بحث و غور لازم قانون ارگان های محلي را در پرنسیب طي 3 فصل و 17 ماده تائید نموده، وزیر عدلیه موظف گردید تا تعدیلات لازم را طبق تذکر جلسه به قانون مذکور وارد و از طریق دفتر وزیر دولت در امور پارلمانی به پارلمان جمهوري اسلامي افغانستان ارجاع نماید.
مطابق به اجندا، طرح قانون رهن اموال منقول در معاملات بانکی در 7 فصل و 50 ماده از جانب رئیس د افغانستان بانک و وزیر عدلیه به مجلس مطرح گردید.
همچنان طرح قانون رهن اموال غیر منقول در معاملات بانکی در 6 فصل و 43 ماده توسط وزیر عدلیه و رئیس د افغانستان بانک مطرح شد.
با تصویب این قوانین اعطای قرضه های دراز مدت و میان مدت از جانب بانکهاي دولتي و خصوصي به هموطنان ميسر می گردد و زمینه خریداری منازل مسکونی به اقساط طويل المدت نيز توسط بانکهای دولتی و غیر دولتی مهیا می شود.
در بخش ديگر اجندا، پیشنهاد وزارت اطلاعات و فرهنگ در مورد محافظت ریاست های تلویزیون ولایات توسط وزیر اطلاعات و فرهنگ مطرح گردید.
شورای وزیران وزارت امور داخله را موظف نمود تا در تامین امنیت ادارات رادیو و تلویزیون در ولایات همکاری نماید.
مطابق اجندا معاهدات بین المللی هر یک:
• موافقتنامه بین وزارت دفاع ملی جمهوری اسلامی افغانستان و اردوی آزادي بخش جمهوری مردم چین در مورد مساعدت بلا عوض نظامی چین به افغانستان.
• موافقتنامه تشکیل کمیسیون مشترک همکاری میان جمهوری اسلامی افغانستان و دولت کویت.
• پروتوکول میان وزاررت صحت عامه و اداره همکاری و انکشاف جمهوری ترکیه در رابطه به بازسازی شفاخانه ابن سینا.
• تفاهم نامه اعمار چهار باب کلنیک صحی بین دولت افغانستان و کشور هند، توسط وزیر امور خارجه مطرح و مورد تائید قرار گرفت.