رسیدن به آسمایی:02.2008 .04؛ تاریخ نشر در آسمایی :02.2008 .04

گزارش مصوبات شورای وزیران

مورخ 15 دلو 1386
منبع : شورای وزیران


جلسۀ نوبتي شوراي وزیران با تلاوت آيات چند از كلام الله مجيد، تحت ریاست جلالتمآب محترم حامد كرزي رییس جمهوري اسلامي افغانستان در قصر گلخانه ارگ ریاست جمهوری دایر گردید.
در ابتدا، رییس جمهوري وضع صعود قيم در سطح منطقه را به بررسي گرفته فرمودند: صعود قيم مواد غذايي در سطح منطقه و جهان مايه نگراني ما و همه كشور ها است. قيمت مواد غذايي در كشور چين نسبت برف باري شديد غير قابل پيشبيني، منجر به تخريب مزارع در چندين ولايت آنها گرديده و شديداً بازار مواد خوراكي را صدمه زده است. همچنان در ايالات متحده امريكا و اروپا قيمت مواد غذايي در بازار نسبت به گذشته ها افزايش يافته است.
همچنان وزارتهاي اقتصاد، تجارت و صنايع و زراعت و آبياري كمك هاي وعده شده گندم از ايالات متحده امريكا، تركمنستان، قزاقستان و روسيه را هماهنگ و به ذخاير موجود وزارت زراعت و آبياري انتقال دهند. وزراي مربوطه موظف گرديدند تا وضعيت قيم مواد خوراكي در سطح منطقه و داخل كشور را بطور مداوم بررسي نموده تدابير مشخص را براي رفع مايحتاج اوليه و مواد غذايي از طريق زرع گندم و غله جات در داخل كشور و يا تهيه آن از خارج اقدامات بموقع و ضروري را انجام دهند و وزارت زراعت موظف است تا در تشويق و ترغيب دهاقين كشور در كشت گندم و غله جات، پلاني را ترتيب و به جلسه شوراي وزيران ارايه نمايد.
رییس جمهوري نسبت وخامت اوضاع جوي در منطقه كميته دولتي كمك هاي اضطراري را موظف نمود تا ضرورت احتمالي اين كميته را در پاسخ گويي حوادث برف باري و سيلاب هاي سنجش نموده توام با تدابير قبلي در اين مورد به مقام رياست جمهوري گزارش دهد.
رییس جمهوري مجدداً به وزارتها هدايت دادند تا طبق فيصله هاي قبلي شوراي وزيران پروژه هاي انكشافي كه در ولايات تطبيق ميگردد، طي مراحل و داوطلبي آن را در مراكز ولايات مربوطه به انجام رسانند تا زمينه و فرصت كاريابي بيشتر براي شركت ها و موسسات محلي از اين طريق ميسر گردد.
رياست عمومي اداره امور و دارالانشاي شوراي وزيران موظف گرديد تا اجراات عملي شده وزارتها در مورد داوطلبي پروژه ها به مراكز ولايات را جمع آوري و توحيد نموده به مقام رياست جمهوري گزارش دهد.
همچنان رییس جمهوري وزارت امور داخله را موظف نمود تا در جهت اكمال وسايط مورد نياز اطفایيه در 34 ولايت كشور اقدام نمايد. طبق گزارش وزير امور داخله تاكنون در 22 ولايت كشور وسايط اطفایيه اكمال گرديده و متباقي ولايات تا اول سال 1387 با وسايط مدرن اطفایيه مجهز خواهند گرديد.
به همين طور رییس جمهوري، رياست مستقل ارگانهاي محل را موظف نمود تا زمين هاي مسير خط ريل سرحد ايران- هرات را استملاك نموده، وزارت فوايد عامه در تطبيق پروژه نامبرده اجراات را كه در نظر است به منصه عمل قرار دهد.
در ادامه جلسه، شوراي وزيران وزارت ماليه را موظف نمود تا عجالتاً از خصوصي سازي تصدي كاماز هرات كه خودكفا بوده و داراي سرمايه و 83 عراده موتر فعال نيز مي باشد،‌ صرف نظر نمايد.
مطابق به اجندا رییس عمومي د افغانستان بانك وضعيت نظام مالي كشور را به شوراي وزيران طور ذيل تشريح نمود:
• اهداف كلي در افغانستان:
- حفظ استقرار قيم و كنترول تورم
- حفظ ثبات نظام مالي فعال و پويا
- تقويت نظام سالم و عصري
- كاهش نوسانات نرخ مبادله افغاني در برابر ساير ارز هاي خارجي
- تشريك مساعي در قبال رشد متداوم اقتصادي كشور
• وظايف عمده د افغانستان بانك:
- طرح،‌ اتخاذ و اجراي سياست پولي
- طرح،‌ اتخاذ و اجراي سياست ارز و ترتيبات اسعار خارجي
- نگهداري و ذخيره رسمي اسعار خارجي
- چاپ و نشر پول كاغذي و مسكوكات فلزي
- انجام وظايف بانكدار، مشارو و نماينده مالي دولت
- صدور جواز ثبت، تنظيم و نظارت بر بانك ها و صرافان اسعار خارجي
- ايجاد، نگهداري و توسعه نظام موثر و سالم جهت پرداخت و انتقال اسناد بهادار كشور
د افغانستان بانك با استفاده از ابزار سياست پولي، كاهش تدريجي ليلام هاي اسعاري و تشويق بانكهاي خصوصي و ايجاد بازار ثانوي براي فروش اوراق بهادار ميتوان به اهداف خويش دست يافت.
رییس د افغانستان بانك در قسمت ديگري از توضيحات شان افزودند: تورم قيم مواد مصرفي از 26.6 % در سال 1381 به 16.95 % در حال حاضر كاهش يافته است.
نظام بانكي در افغانستان متشكل از 16 بانك مي باشد كه از جمله دو بانك دولتي بوده و بقيه بانك ها خصوصي و يا نماينده گي بانك هاي خارجي ميباشد.
مجموع دارایي هاي نظام بانكي در كشور بالغ بر 74 مليارد افغاني معادل 1.5 مليارد دالر امريكایي است كه از آغاز سال 1386 تا كنون 37 % افزايش در سطح دارایي ها بوجود آمده، مجموعه بدهي هاي موجود بالغ بر 35 مليارد افغاني معادل 693 مليون دالر مي گردد كه قروض صعب الحصول و مشكوك 1.15% مجموع قروض نا خالص را تشكيل مي دهد.
سپرده ها يك جزء عمده بدهي ها است كه بالغ بر 59 مليارد افغاني معادل 1.2 مليارد دالر مي گردد.
شوراي وزيران با استماع گزارش رییس عمومي د افغانستان بانك، سوالات را مطرح نمود كه در نتيجه مجلس سياست پولي و بانكي كشور را مثبت ارزيابي نموده توفيق مزيد را براي رییس و كاركنان د افغانستان بانك آرزو نمودند.
متعاقباً معين و سرپرست وزارت ماليه اجراي محصول گمركي تعداد 495 عراده موتر تيز رفتار را كه اشترنگ آن بطرف چپ در خارج از كشور تبديل گرديده و در گمرك ولايت هرات متوقف است از شوراي وزيران تقاضا نمود، مجلس بعد از غور و بررسي لازم بمنظور كمك به تاجران ملي كشور، استثناً براي آخرين مرتبه اجراي محصول گمركي تعداد 495 عراده موتر مذكور را مطابق پيشنهاد وزارت ماليه منظور نمود.
به ادامه جلسه شوراي وزيران، موضوع استعفاي وزير صحت عامه در جلسه استجوابيه دو روز قبل ولسي جرگه شوراي ملي ج.ا.ا مطرح گرديد، رییس جمهوري استعفاي وزير صحت عامه را رد نموده فرمودند: داكتر سيد محمد امين فاطمي وزير صحت عامه كشور يكي از وزراء موفق است كه وظايف شان را با كمال صداقت و ايمانداري انجام داده، از خداوند متعال موفقيت مزيد ايشان را در اجراي وظايف محوله آرزو نمودند.
مطابق اجندا، معاون اول رياست جمهوري فيصله هاي شماره 21 الي 27 كميته اقتصادي را به جلسه گزارش داده، از روند بطي تطبيق پروژه هاي انكشافي طي شش ماه اول سال 1386 ابراز نگراني نمود و عوامل عدم تطبيق پروژه ها را طويل بودن پروسه تداركات و نهايي شدن قرار داد ها، پایين بودن صلاحيت هاي پولي وزراء و ساير عوامل ديگر را بر شمرد.
همچنان معين و سرپرست وزارتهاي ماليه و اقتصاد پروژه هاي انكشافي تطبيق شده را در ظرف شش ماه اول سال جاري تشريح نموده گفت: فيصدي تطبيق پروژه هايي كه پول آن مستقيماً در اختيار دولت است نسبت به سالهاي گذشته افزايش يافته است.
شوراي وزيران وزارت هاي ماليه و اقتصاد را موظف نمود تا گزارش دقيق فيصدي تطبيق پروژه هاي انكشافي را در نه ماه سال جاري توحيد و به شوراي وزيران ارايه نمايد.
سپس رییس اداره آيسا اخذ ماليات انتفاعي شركت هاي هوایي (داخلي و خارجي) را به مجلس تشريح داد.
شوراي وزيران وزارت ماليه را موظف نمود تا از آغاز سال 1386 بطور يكسان 10 فيصد ماليه انتفاعي از شركت هاي هوایي داخلي و خارجي اخذ نمايد، معافيت مقروضيت ماليه انتفاعي سال هاي قبل از 1386 شركت هاي داخلي نيز مورد تصويب قرار گرفت.
همچنان جمع آوري حق العبور حين تجديد جواز سير وسايط نقليه توسط معين و سرپرست وزارت ماليه به مجلس ارايه گرديد كه بعد از بحث و تبادل نظر فيصله بعمل آمد تا وزارت ماليه ميكانيزم واحد جمع آوري حق العبور را ترتيب و بعد از تایيد كميته اقتصادي به شوراي وزيران ارايه نمايد.
گزارش كميسيون جهت اجازه تجارت الكترونيكي اتحاديه كویستران توسط وزير مخابرات و تكنالوژي معلوماتي و معين وزارت تجارت و صنايع تشريح گرديد كه مورد تایيد قرار نگرفت وزارت تجارت و صنايع موظف گرديد الي انفاذ اسناد تقنيني در اين مورد، فعاليت اين اتحاديه و ساير نهاد هاي مماثل را متوقف سازد.
همچنان فيصله هاي شماره 21 الي 27 كميته اقتصادي مورد تایيد شوراي وزيران قرار گرفته و مرعي الاجرا ميباشد.
طبق اجندا فيصله كميته قوانين توسط معين و سـرپرســت وزارت عدليـه به مجلس مطرح شد.
• طرح مقرره حقوق و امتيازات همكاران تخنيكي موسسات تحصيلات عالي وزارت تحصيلات عالي
• طرح مقرره موسسات تحصيلات عالي خصوصي
شوراي وزيران طرح مقرره حقوق و امتيازات همكاران تخنيكي موسسات تحصيلات عالي را تصويب نمود و به وزارت تحصيلات عالي وظيفه سپرد تا بعد از تحقيق و مطالعات بيشتر طرح مقرره موسسات تحصيلات عالي خصوصي را مجدداً به جلسات آينده شوراي وزيران ارايه نمايد.
مطابق اجندا معاون اول وزارت دفاع ملي، پرداخت قيمت زمين استملاك شده موازي 61 ‌جريب و هشت بسوه زمين مورد ضرورت تيم PRT ولايت فارياب را مطرح نمود. از آنجایيكه قيمت استملاك زمين مذكور به تناسب قيمت زمين در شهر كابل افزايش قابل ملاحظه داشته بناً وزارت دفاع ملي موظف شد تا مطابق قانون استملاك قيمت زمين را مجدداً مورد بررسي قرار دهد..