استفاده از  اين مطلب و  ساير  مطالب منتشره در صفحهء انترنتي آسمايي و مجلهء آسمايي  توسط ساير  سايت های انترنتی مجاز نيست،

 تنها درج لينک آسمايی برای همه  گان مجاز است 

© Copyright WWW.Afghanasamai.com

سال 2006 میلادی برای فرهاد دریا سالی بود با افق های تازه و چالش های تازه. حضور او درعرصه موسیقی کشور اگر چه از نگاه کمی خیلی ها بارز نبود ولی آنجا که پای کیفیت در میان باشد دراین سال افق های تازه یی بر روی او گشوده شدند و او یکبار دیگرثابت کرد که هنوز هم مبتکر برجسته یی این عرصه می باشد.

دریا یگانه هنرمند موسیقی ما است که از چندین سال بدینسو ، موسیقی، کار، شهرت و نام خود را با گسترده گی ونظم پیگیر در خدمت پروژه های خیریه قرار داده است. این کار او اگر از دید ما پنهان مانده، از دید تیز بین دیگران پنهان نمانده است ؛ به همین دلیل دراین سال در کتاب Who is Who که از قرن هژدهم بدینسو در امریکا چاپ می شود در جمع شخصیت های مهم آسیا و جهان، نام فرهاد دریا نیز درج این کتاب با اهمیت گردیده است.

اشتراک دریا در فستیوال شرق در شهر اوسنه بروک آلمان ، بهانه یی بود تا چهرهء مثبت افغانستان فرصت معرفی بیآبد. این فستیوال که سرپرستی آن به عهدۀ وزیرخارجه کشور آلمان بود برای دریا دو دستآورد داشت: " دیپلمات موسیقی " و " سفیر صلح افغانستان " ؛ لقب های که رسانه های جمعی آلمان برای او انتخاب کرده بودند. در داخل کشور، " بنیاد موسیقی " به مناسبت فعالیت ها ، حضور گسترده و اثر گذاری بر موسیقی معاصر افغانستان ، روزی را تحت عنوان روز سپاس از دریا تجلیل نمود که در آن علاوه بر هنرمندان موسیقی، جمعی از قلمبد ستان و فرهنگیان نیز اشتراک داشتند.

 

پروژه بزرگ " دیدار ها " ():

امروز فرهاد دریا با سهم گیری در پروژۀ " دیدار ها " به کمک کودکان محتاج جهان می رود.

پروژۀ " دیدارها " که مبتکر آن هنرمند پر آوازۀ موسیقی راک ، پیتر مافای بوده و سرپرستی آن به عهدۀ صدراعظم آلمان می باشد ، چهارده هنرمند سرشناس از چهارده کشور جهان را گرد هم جمع نموده تا هر یک با پروژه های در کشور خود و جهان ، کودکان را دستگیری نمایند. پروژۀ  ویژه دریا " نور و آموزش " نام دارد که در آن زنان افغان با استفاده از انرژی آفتاب ، چراغ های ارزان ، بی خطر وصحی ساخته و نور آفتاب و چراغ سواد را به خانه ها و دل ها میبرند.

حمایت معنوی " نور و آموزش " را در افغانستان، رییس جمهور کشور، آقای کرزی به عهده دارد.

آلبوم موسیقی این پروژه باز هم به نام " دیدارها" از سوی شرکت مشهور در اکتوبر 2006 به بازار عرضه شد که برای مدتی در تاپ تن آلمان قرار گرفت. دریا در این آلبوم مانند هنرمندان دیگر، یک آهنگ دارد به نام " سلام علیک " که به زبان های انگلیسی و فارسی خوانده شده است؛ آهنگ و تصنیف انگلیسی از خود دریا و تصنیف فارسی از یما ناشر یکمنش است که با دعاعیه یی از سمیع حامد همراه می باشد.

آهنگ " سلام علیک " یک تلفیق بکر از موسیقی افغانی و اروپایی بوده و اولین نمونۀ موسیقی راک در افغانستان به شمار می رود. از این کار دریا چنین بر می آید که اوبه افق های وسیع تر نظر داشته و نمی خواهد منحصر به موسیقی کشور و منطقه باقی بماند. خالی از دلچسپی نیست اگر بگوییم که " سلام علیک " در برای دو هفته در تاپ تن قرار گرفته بود و در افغانستان نیز در تاپ تن و تاپ چهل برای چندمین بار مقام اول را حایز گردیده است.

" دیدارها " در رسانه های جمعی آلمان انعکاس وسیع یافت. اولین برآمد تلویزیونی این هنرمندان در شانزدهم ماه اکتوبر 2006 در جریان در شهر برلین و دومین آن در ماه دسامبر 2006 در شبکۀ تلویزیونی در برنامۀ بود. در این برنامه بیشتر از9 میلیون ایرو برای کمک به کودکان جمع آوری و هم پروژۀ " دیدارها " به عنوان بهترین پروژۀ آلمان در سال 2006 انتخاب گردید.

دور کانسرت های دریا و هنرمندان دیگر در" دیدارها " از چهاردهم اپریل تا هشتم ماه می سال 2007 شامل پانزده کانسرت در شهرهای مختلف آلمان برگذار می گردد و نقطه اوج این پروژه برآمد دریا با دیگر هنرمندان در شهر یا (پیکنگ) در المپیای سال 2008 می باشد.

برنامه های نزدیک :

-  20جنوری 2007 ، شرکت در() بزرگترین شوی اروپا و پر بیننده ترین برنامۀ تلویزیونی آلمان.

-  24 جنوری 2007 ،اجرای موسیقی زنده در آلمان ().

- 26 جنوری 2007 ، کانسرت ویژه برای نماینده های رسانه های جمعی آلمان در شهرهامبورگ.

کوچه

عرصه موسیقی کودک در سال گذشته نه تنها که فراموش شده نبود ، که شاهد چندین تلاش از گوشه های مختلف جهان نیز بوده است. آنچه دریا زیر نام "کوچه" برای کودکان انجام می دهد این تفاوت را دارد که کار های آن به صورت گسترده تر و درداخل افغانستان صورت می گیرد و به بخش ویژه يی از کودکان- کودکان خیابانی و بی سر پرست ، کارگران زیر سن قانونی - نظر دارد. " کوچه " پروژۀ وسیعی است شامل موسیقی و تصویر برای کودکان آسیب پذیر که از قریب یک سال بدینسو از جانب دریا به ادامه کارهای دیگر او آغاز گردیده است.

اولین برنامه تلویزیونی " کوچه " با اشتراک حدود پنجصد کودک یتیم و بی سر پرست در تالار رادیو تلویزیون ملی افغانستان اجرا و ثبت شد که در نوع خود در افغانستان و شاید بسیار گوشه های دیگرجهان بی سابقه بود. " کوچه " می خواهد از سویی توجه جامعه و از سوی دیگر توجه دولتمردان و سیاست سازان را به سوی زنده گی و سر نوشت این کودکان معطوف دارد. از جانب دیگر، شخصیت دادن و ایجاد اعتماد به نفس میان خود این کودکان از اهداف این پروژه می باشد. در مجموع " کوچه " در نظر دارد تا افغان ها و آنهايی را که در اتباط با افغانستان مصروف کار و فعالیت هستند، به تفکر در مورد زنده گی و سرنوشت این کودکان وا دارد.

 

 

دریا به پاس تلاش برای جلب حمایت از کودکان آسیب پذیر افغان ، به خاطر ایجاد برنامۀ کوچه و به خاطر محتوای بلند انسانی و ارزش های هنری آن از سوی کمیسیون حقوق بشر در افغانستان مفتخر به دریافت جایزۀ حقوق بشر و تقدیر نامه گردید.

 

 

 

عواید فروش دی وی دی " کوچه " به کاشانۀ نویسنده گان که شاخه یی از انجمن قلم می باشد اهدا گردیده است.

 

 

 

برنامهء تلویزیونی دوم کوچه با اشتراک دوهزار کودک از چهار ولایت کشور ثبت گردیده و در مرحله ادیت قرار دارد که به زودی به نمایش درخواهد آمد.

معلومات بیشتر را در این سایت ها می یابید :

 

www.FarhadDarya.info

 

www.maffay.de/begegnungen

 

http://www.channel4.com/news/special-reports/special-reports-storypage.jsp?id=3877&parasStartAt=0

http://www.muzik-link.de/de/festivals/infos.cfm?id=35

http://www.osnabrueck.de/morgenland/

http://www.wireimage.com/GalleryListing.asp?navtyp=SRH&sfld=A&logsrch=1&nbc1=1&str=Begegnungen

دریا با پیتر مافای در ستدیو. حین ثبت آهنگ "سلام علیک" - آلمان

 

 

 

 

دریا با کودکان خیابانی افغان. جریان ثبت برنامۀ تلویزیونی "کوچه" - کابل

دریا، استاد حیدری وجودی، استاد بیسد و دیگران. "روز سپاس از دریا" در بنیاد موسیقی افغانستان

 

 

 

 

 

 

 

 

استفاده از  اين مطلب و  ساير  مطالب منتشره در صفحهء انترنتي آسمايي و مجلهء آسمايي  توسط ساير  سايت های انترنتی مجاز نيست،

 تنها درج لينک آسمايی برای همه  گان مجاز است 

© Copyright WWW.Afghanasamai.com