رسیدن به آسمایی: 31.12.2009 ؛ نشر در آسمایی: 01.01.2010

اطلاعيه مطبوعاتي

‌پنجشنبه ١٠ جدی ١٣٨٨

 

گزارشگران بدون مرز نگران اختطاف خبرنگاران شبکه سه تلویزیون فرانسه در افغانستان است

گزارشگران بدون مرز نگرانی عمیق خود را از ربوده شدن اکیپ خبرنگاران شبکه سه تلویزیون فرانسه مرکب از دو خبرنگار فرانسوی و  دو همکار افغان اعلام می کند.  وضعیت امنیت در افغانستان و از جمله در ولایت کاپیسا به گونه ای است که هیج پیش بینی را امکان نمی دهد.

 

گزارشگران بدن مرز  در این باره اعلام کرد "  اهمیت دارد همه ملاحضات لازم را در نظر گرفت تا به مذاکراتی که در جریان است آسیب وارد نیاید."

 

دو گزارشگر، خبرنگار و فیلم بردار  فرانسوی که برای برنامه "مدرک جرم" کار می کنند.  از تاریخ ٨ جدی از خود خبری نداده اند. احتمال می رود که آنها  از سوی گروهی مسلح در ساحه عمر خیل در ولایت کاپیسا اختطاف شده باشند. احتمالا ترجمان این گروه محمد دین خبرنگار افغانی است و یک راننده آنها را همراهی می کرده است.

 

از سه سال پیش اختطاف خبرنگاران در افغانستان افزایش یافته است. در دسامبر ٢٠٠٩ گزارشگر روزنامه گاردین اختطاف و سپس آزاد شد. در کل ٩ خبرنگار در سال جاری میلادی در افغانستان از سوی طالبان و یا گروه های مافیایی ربوده شدند.

 

پس از اختطاف فلورانس اوبنا در عراق در سال ٢٠٠٥ این نخستین بار است که گزارشگران فرانسوی اختطاف می شوند.

 

گزارشگران بدون مرز انجمن بين المللي  دفاع از روزنامه نگاران زنداني و آزادی مطبوعات بر مبنای اصل ١٩ اعلاميه جهانی حقوق بشر  است

برای اطلاعات بيشتر:

www.rsf.org

www.rsf-persan.org

persan@rsf.org

 

 

 

**********************
Afghanistan- Iran Desk
Réza Moini
Reporters Sans Frontières
47 rue Vivienne 
F - 75002 Paris

Tel  : 33 1 44 83 60 54

Fax : 33 1 45 23 11 51
persan@rsf.org
www.rsf.org
www.rsf-persan.org