رسیدن به آسمایی: 27.01.2009 ؛ نشر در آسمایی: 27.01.2009

فرستند: مرجع مربوطه شورای وزیران
 

گزارش مصوبات شوراي وزيران
مورخ 7 دلو 1387


جلسۀ نوبتي شوراي وزیران با تلاوت آيات چند از كلام الله مجيد، تحت ریاست جلالتمآب محترم حامد كرزي رئيس جمهوري اسلامي افغانستان در قصر گلخانه ارگ ریاست جمهوری دایر گردید.
در آغاز مجلس، جلالتمآب محترم حامد كرزي رئيس جمهوري ا.ا مدال عالي دولتي غازي وزير محمد اكبر خان را كه به اساس فرمان شماره (152) مورخ 7/11/1387 رئيس جمهوري اسلامي افغانستان براي محترم داكتر محمد عمر زاخيلوال مشاور ارشد رياست جمهوري در امور اقتصادي و سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردي منظور شده بود، به ايشان تفويض نمودند.
رئيس جمهوري اسلامي افغانستان خدمات شايسته محترم زاخيلوال را مورد تقدير قرار داده گفت: محترم زاخيلوال در شرايط خيلي دشوار مسئله اعزام حجاج جمهوري ا.ا را كه بنابر غفلت وزير وقت تحت سوال جدي قرار داشت، توانست با كمال صداقت و ايمانداري، با جديت و ابتكار در هماهنگي كامل با رهبري وزارت حج و اوقاف، انتقال حجاج را عندالموقع تكميل و بازگشت آبرومندانه آنها را در ختم مراسم به كشور، موفقانه بسر رسانيد.
محترم داكتر زاخيلوال با اجراي موفقانه و صادقانه وظيفه محوله، نه تنها دعاي حجاج كشور را نصيب شدند بلكه نام نيك را به كشور نيز كمايي نمودند.
سپس جلالتمآب محترم رئيس جمهوري ا.ا از اشتراك شان در مراسم افتتاح سرك دلارام- زرنج كه يكي از پروژه هاي بزرگ حياتي كشور مي باشد به مجلس معلومات داده افزودند: سرك دلارام- زرنج كه با هزينة يكصدو پنجاه مليون دالر مساعدت بلاعوض كشور دوست هندوستان، طي سه سال به پايه اكمال رسيد.
اين سرك يكصد و بيست و دو كيلومتر طول داشته، شهر زرنج مركز ولايت نميروز را در منطقه دلارام ولايت فراه با شاهراه قندهار- هرات پيوست داده و افغانستان را از طريق بندر چاه بهار جمهوري اسلامي ايران به بحر وصل مي نمايد، اين مسير راه كوتاه تري را براي تجار افغاني مهيا ساخته تا اموال تجارتي شانرا بخارج صادر و برعكس وارد نمايند.
مجلس شوراي وزيران همكاري هاي وسيع ساكنين مسير اين سرك را كه قرباني هاي زيادي را متحمل شده و فرزندان شانرا در راه تامين امنيت كاركنان، وسايط و تجهيزات پروژه سرك سازي از دست داده اند، به نيكوئي ياد كرده و به وزير امور داخله وظيفه سپرد تا ضمن دلجوئي و مواظبت از خانواده هاي قربانيان، امكانات جذب شانرا در صفوف پوليس ملي، مطالعه و عملي نمايد همچنان رئيس جمهوري اسلامي افغانستان از خدمات شايسته عبدالكريم براهوي كه در زمان سمت شان بحيث والي ولايت نيمروز در تكميل اين سرك مساعي دلسوزانه را بخرچ داده بودند، قدرداني بعمل آوردند.
متعاقباً وزير امور خارجه و سرپرست وزارت تجارت و صنايع از تامين تماس هاي كاري با مقامات كشور هاي هند و پاكستان بخاطر انتقال 250 هزار تن گندم مساعدت شده كشور هندوستان از طريق پاكستان، به جلسه شوراي وزيران، معلومات داده و آغاز انتقال آنرا در آينده نزديك اطمينان دادند.
به همين ترتيب سرپرست وزارت تجارت و صنايع در مورد چگونگي وضعيت مواد نفتي در كشور به جلسه چنين معلومات ارايه نمودند:
طبق آمار و ارقام روزانه بين پنج الي شش هزار تن مواد نفتي از تمام بنادر وارد كشور شده كه 75 فيصد آن از طريق كشور هاي آسياي ميانه و متباقي از طريق بنادر جنوب غرب داخل كشور ميگردد، نسبت نبود لابراتوار هاي مجهز در بنادر كشور بيشترين تيل وارد شده بدون كيفيت و داراي مارك پائين ميباشد، علاوتاً در قسمت عقد قرار داد خريداري تيل توسط سكتور خصوصي و تصدي مواد نفتي با كشور هاي قزاقستان و تركمنستان و انتقال آن از طريق كشور ازبكستان يك سلسله مشكلات موجود است.
شوراي وزيران بعد از استماع گزارش، سرپرست وزارت تجارت و صنايع را موظف نمود تا به منظور حل مشكلات خريداري و انتقال تيل و ساير مواد به كشور هاي قزاقستان، تركمنستان و ازبكستان سفر نموده و در حل آن اقدام نمايد.
طبق اجندا بودجه ملي سال مالي 1388 از جانب انوارالحق احدي وزير ماليه به مجلس ارايه گرديد، مجموع بودجه ملي سال مالي 1388 مبلغ يكصدو چهل و نه مليارد و سه صدو سي و شش مليون و چهار صدو ده هزار افغاني كه معادل دو ملياردو هشتصدو هفتادو يك مليون و هشتصدو پنجاه هزار دالر بوده از آنجمله نودو دو مليارد و پنجصد و شصت و نه مليون و پنجصد هفتاد هزار افغاني معادل يك ملياردو هفتصدو هشتاد مليون و يكصدو هشتاد هزار دالر بودجه عادي و پنجاو شش مليارد و هفتصدو شصت و شش مليون و هشتصدو چهل هزار افغاني معادل يك ملياردو نود و يك مليون و ششصدو هفتاد هزار دالر در بخش بودجه انكشافي شامل ميباشد.
جلسه بعد از استماع نظريات وزراء، بودجه عادي را در پرنسيب مورد تائيد قرار داده تاكيد نمود، وزارت ماليه در ازدياد وجوه كود هاي 91 و 99 اقدام و مشكلات بودجوي وزارت هاي دفاع ملي، امور داخله، معارف و تحصيلات عالي كه عرصه هاي خيلي مهم و با اهميت ميباشد، در تفاهم با اين وزارت ها حل و طبق تذكر جلسه ارقام تشكيلاتي وزارت معارف در زمينه استخدام معلمين جديد را كه سهواً در طرح بودجه گنجانيده نشده است، تصحيح نمايد.
همچنان وزارت ماليه موظف گرديد تا وجوه لازم را جهت پرداخت حقوق تقاعد افسران نظامي قبل از سال 1382 در بودجه خزينه تقاعد و براي تامين امنيت معدن مس عينك در بودجه وزارت امور داخله پيشبيني نمايد.
شوراي وزيران وزير معادن را موظف نمود تا پروسه كار پروژه مس عينك را طبق پلان مطروحه نظارت نموده، مشكلات عايده را در تفاهم با ارگانهاي ذيربط حل و از پيشرفت كار اين پروژه بصورت متداوم به جلسات شوراي وزيران گزارش دهد.
در بخش بودجه انكشافي بعد از بحث و تبادل نظر اعضاي كابينه فيصله بعمل آمد تا غرض نهايي ساختن آن وزارت هاي انرژي و آب، زراعت و آبياري، ماليه، اقتصاد، تجارت و صنايع، مشاور ارشد رياست جمهوري در امور اقتصادي و مشاور رئيس جمهور در امور تخنيكي، معادن و انرژي و آب، اولويت هاي دولت را در عرصه انرژي و زراعت و آبياري دقيقاً ارزيابي و در جلسه روز پنجشنبه مورخ 10/11/1387 كه تحت رياست رئيس جمهوري اسلامي افغانستان داير ميگردد، نهايي سازند.