قطعنامهٔ تظاهرات فعالان مدنی و شهروندان کابل

در پیوند با فاجعهٔ دردناک شهادت فرخنده

کابل ۴ حمل ۱۳۹۴

فرخنده را به سفارش یک تعویذنویس خرافاتی بار بار شهید ساختند: تا جان داشت لت و کوبش نمودند، از بام پایینش انداختند،  زیر تایر موترش کردند، با تخته‌سنگ بر سرش کوفتند، و سرانجام به آتشش کشیدند!
این جنایت استخوان‌سوز ساعت‌ها دوام کرد، اما کسی نبود به داد فرخنده برسد. این فاجعهٔ شرم‌آور تاریخی را جناوران درنده - در روز روشن - در پیش دیده‌گان کسانی رقم زدند که وظیفه‌شان دفاع از حقوق شهروندان بود! وظیفهٔ‌شان دفاع از جان و مال و ناموس مردم بود! اما کارمندان امنیتی نظاره کردند و کاری نکردند! مقامات قوماندانی امنیه -در این هنگام- حتا در دسترس نبودند و تلفون‌های‌شان را جواب نمی‌گفتند.

با تاسف فروان، شماری از مسوولان امنیتی جنایت را با جنایت پوشاندند. خانوادهٔ‌ فرخندهٔ شهید را وادار کردند تا در رسانه‌ها بگویند: «فرخنده روانی بود».

و ننگین‌تر از آن این‌که: شماری آمدند و این جنایت را ستودند و آن را توجیه کردند.

این داغ ننگ تا جهان باقیست از جبین ملت‌مان زدوده نخواهد شد. اما جنایت‌کاران و حمایت‌گران‌شان باید بدانند که عصر وحشت و بربریت گذشته است و ما تا تأمین عدالت برای فرخنده دادخواهی خواهیم کرد. ما در کنار فرخنده‌های خویش خواهیم ایستاد. ما اجازه نخواهیم داد تا اوباشان و درنده‌خویان، ارزش‌های انسانی و دینی ‌مان را پامال کنند و این کشور را در قرن ۲۱ به عصر وحشت و جاهلیت ببرند.

برای رسیده‌گی به پرونده فرخندهٔ شهید و پرداختن به عاملان این جنایت هولناک، ما مراتب زیر را اعلام می‌داریم:

- ـ محرکان اصلی شورش به ویژه مجاور زیارت و ملای تعویذ‌نویس که عاملان قتل فرخنده اند، باید به صورت علنی و فوری محاکمه شوند.

ــ همه کسانی که در قتل فرخنده سهیم بودند، و اسناد فروان در زمینه موجود اند، باید یک به یک شناسایی گردیده و به صورت همزمان محاکمهٔ علنی گردند.

ـ همه کسانی که به گونه‌یی شریک جرم اند و از این جنایت نابخشودنی حمایت کرده اند - به شمول محرکان، تهمت‌‌گران، انگیزه‌دهنده‌گان و توجیه‌کننده‌گان باید به کمک اسناد فراوان رسانه‌یی، شناسایی گردیده و به دادگاه کشانده شوند.

ـ نيروهاي امنيتي محل که در وظیفه غفلت کرده اند و برای جلوگیری از این جرم مشهود بی‌کفایتی نشان داده اند باید محاکمه و مجازات شوند.

ـ قوماندان امنیه کابل باید هرچه عاجل از وظیفه‌اش برکنار ګردد

ـ آمر حوزهٔ ۲ پس از برکناری، باید مجازات شود 

ـ از حکومت می‌خواهیم تا به صورت فوری طی فرمانی، همه دکان‌های تعویذ‌نویسی و جادوگری و فالبینی را ببندد و عوام‌فریبان خرافاتی را مورد پیگرد قانونی قرار دهد.

ـ از حکومت می‌خواهیم تا جادهٔ اندرابی را به نام جادهٔ فرخنده نامگذاری نموده و بنای یادبودی را به نام آن بانو بنا کند.

ـ حکومت باید با عاملان مجازات خودسرانهٔ صحرایی و مجازات فراقانونی برخورد جدی و قانونی نموده و جلو هرگونه فعالیت‌های فراقانونی و فتواهای شخصی و خودسرانه در کشور را بگیرد.

در این جا،‌ ما از آن‌عده عالمان دینی که از همان آغاز با قضیهٔ شهادت فرخنده برخورد اصولی، قانونی و مسوولانه نموده اند سپاسگزاری می‌کنیم. از وزارت حج و اوقاف می‌خواهیم تا برای جلوگیری از تبلیغ و ترویج خشونت و ستیزه‌جویی با استفاده از تربیون‌های دینی اقدام جدی و عملی نماید.

در پایان، ما یک بار دیگر همبسته‌گی و همدردی‌ مان را با خانواده فرخندهٔ شهید اعلام داشته و تعهد می‌کنیم که، تا قاتلان فرخنده و جنایت‌پیشه‌گان درنده‌خو به کیفر اعمال زشت شان نرسند و خواسته‌های مان برآورده نشوند، ما آرام نخواهیم نشست.

روح فرخندهٔ شهید شاد و جایش بهشت برین باد!